Jak wybrać płatności dla e-biznesu? To pytanie, które zadaje sobie wielu przedsiębiorców, nie tylko tych dopiero wchodzących na rynek e-commerce. Wbrew pozorom rodzaj płatności jest bowiem jednym z kluczowych elementów wpływających na decyzję klienta o pozostaniu w naszym sklepie internetowym na dłużej.
Jak wybrać płatności dla e-biznesu?
Pamiętacie jak jeszcze kilka lat temu wyglądały zakupy przez Internet? Być może określenie „droga przez mękę” jest trochę na wyrost, ale w porównaniu do obecnej sytuacji wymagało to wiele zachodu. Do wyboru mieliśmy w zasadzie dwie zasadnicze formy płatności – przelew tradycyjny albo odbiór przesyłki za pobraniem. W przypadku tego pierwszego musieliśmy otrzymać od sprzedawcy numer konta, wprowadzić go fizycznie w poleceniu przelewu, upewnić się czy jest prawidłowy, a następnie czekać nawet kilka dni aż druga strona naszej transakcji nam ją potwierdzi. Sprawiało to, że często rezygnowaliśmy z e-zakupów na rzecz zakupów stacjonarnych.
To się zmieniło bardzo dynamicznie w ciągu ostatnich lat. Dziś transakcja w sieci trwa tylko niewiele dłużej niż moment przyłożenia karty płatniczej do terminala. Dlatego Polacy coraz częściej decydują się na zakupy bez wychodzenia z domu. Co jest szczególnie przydatne w obecnym, trudnym 2020 roku, czasie niezbyt sprzyjającym wielogodzinnym zakupom „na nogach”.
Najważniejsze to wybór sprawdzonego rozwiązania
Klient e-commerce bywa wybredny. Zniechęcić do danego sklepu internetowego może go wiele rzeczy – nieprzyjazny interfejs, nadmiar wyskakujących reklam, ale też właśnie nieprzejrzysty, mało intuicyjny albo po prostu mało znany system płatności. W obecnej sytuacji, przy bardzo dużej konkurencji, trudno eksperymentować z mniej popularnymi metodami rozliczania się z dostawcą usług czy sklepem internetowym.
Według raportu „E-commerce w Polsce 2020” firmy Gemius aż 70% respondentów choć raz korzystało z szybkich przelewów przez serwis płatności. Ta metoda ma ogromną przewagę nad innymi – wysyłka za pobraniem – 47% czy przelew tradycyjny – 46%. Aż 53% e-konsumentów wskazało jednocześnie, że płacąc szybkim przelewem najczęściej korzysta z systemu PayU. Obecnie możliwość dokonania takiej płatności znajduje się niemal wszędzie: podczas płacenia za prąd, za rachunek telefoniczny, za telewizję kablową czy za zakupy w sklepie internetowym. Klienci traktują ją jako swój pierwszy wybór z prostej przyczyny – mają za sobą już mnóstwo dobrych doświadczeń z nią związanych. Dlatego – nawet jeżeli chcemy w naszym sklepie internetowym dać klientom szeroki wachlarz możliwości płatności do wyboru – to nie możemy zapomnieć o metodzie najpopularniejszej.
Co powinien zawierać system płatności online?
Zakładanie sklepu internetowego składa się z wielu kroków, a jednym z najważniejszych jest wybór płatności online. Wejdźmy zatem w umysł naszego potencjalnego klienta i zastanówmy się czego będzie oczekiwał. A będzie to:
- możliwość skorzystania z szybkiego przelewu elektronicznego
- szybka płatność kartą
- płatność e-portfelem
- BLIK
- płatność kredytowa
- płatność mobilna
- raty online
- link potwierdzający płatność
Oczywiście wachlarz klientów jest szeroki i znajdą się tacy poszukujący jeszcze innych, nietuzinkowych usług, ale te wymienione powyżej należą do najpopularniejszych w 2020 roku.
Wybierając system płatności online warto zatem wybrać usługę, która kumuluje w sobie jak najwięcej z wyżej wymienionych punktów. Przykładem jest PayU. Wielu z nas dobrze zna tę usługę i na pewno wielokrotnie z niej korzystało zarówno przy okazji zakupów internetowych jak i regulowania rachunków.
Procedura jest prosta
Rynek e-commerce rośnie w Polsce jak na drożdżach, a proporcjonalnie do tego upraszczane są procedury dołączania do systemów płatności. W przypadku PayU zamyka się ona w czterech krokach:
- rejestracja – polegająca na wypełnieniu krótkiego formularza i akceptacji umowy online
- weryfikacja – odbywa się ona za pomocą wykonania przelewu z opłatą aktywacyjną
- integracja – w tym miejscu dostosowujemy system do naszych osobistych preferencji
- aktywacja – najprzyjemniejszy moment, bo związany z przyjęciem pierwszej transakcji
PayU daje też możliwość przetestowania systemu. Przeznaczone jest do tego specjalne środowisko testowe Sandbox, które można podpiąć pod naszą stronę i przekonać się na własne oczy jak będzie to wyglądać.
Z jakimi opłatami musimy się liczyć?
Akapit wyżej wspominaliśmy o opłacie aktywacyjnej, niezbędnej do procesu weryfikacji. W przypadku PayU wynosi ona 29 złotych. To cena promocyjna (przy nominalnej opłacie 199 PLN), która będzie obowiązywać do 15 grudnia. Ta sama promocja dotyczy też prowizji za transakcje. Przez pierwsze trzy miesiące będą one wynosić 1,25% za przelew online bądź BLIK i 1,25% + 30 groszy w przypadku transakcji kartą płatniczą, w tym Google Pay i Apple Pay. Kupujący mogą też skorzystać z opcji „raty PayU”, które są udostępniane dla sklepu za darmo. Są też indywidualne oferty dla przedsiębiorców, którzy mają obrót powyżej 100 tysięcy złotych miesięcznie.
Jak więc widać – kwestia tego jak wybrać płatności dla e-biznesu jest równie ważna, co mało skomplikowana. Dzięki temu możemy poświęcić dużo więcej czasu i energii na to, by zrobić to co najtrudniejsze. Czyli przekonać klientów do tego, by chcieli skorzystać właśnie z naszych usług, a nie konkurencji.
Wpis powstał we współpracy z PayU