REKLAMA
  1. Home -
  2. Zakupy -
  3. Tak dobrze jeszcze nie było - już 73 proc. internautów kupuje online. Czego Polacy szukają w sieci, na co zwracają uwagę i kto decyduje się na zakupy internetowe?
Tak dobrze jeszcze nie było - już 73 proc. internautów kupuje online. Czego Polacy szukają w sieci, na co zwracają uwagę i kto decyduje się na zakupy internetowe?

Epidemia koronawirusa miała wpływ na wzrost zainteresowania zakupami online - wyraźnie potwierdza to tegoroczny raport "E-commerce w Polsce 2020", w którym Gemius razem z Izbą Gospodarki Elektronicznej prezentuje najnowsze dane dotyczące rynku sprzedaży internetowej. Kto najczęściej robi zakupy online, co kupuje i na co zwraca uwagę?

73 proc. badanych internautów chociaż raz dokonało zakupu online - to aż o 11 p.p. więcej niż w zeszłym roku

Obecna sytuacja sprawiła, że wiele osób - które do tej pory nie korzystały z ofert sklepów internetowych - po raz pierwszy zrobiło zakupy online. Z raportu Gemius "E-commerce w Polsce 2020" wynika, że aż 73 proc. ankietowanych internautów stało się jednocześnie e-konsumentami - czyli dokonało chociaż raz zakupów online. To aż o 11 p.p. więcej niż w zeszłym roku.

Z raportu wynika też, że zakupy online są obecnie domeną głównie osób w wieku 35-49 lat (32 proc. e-konsumentów). Z kolei aż 40 proc. kupujących w sieci to osoby za średnim wykształceniem (przy 33 proc. z wykształceniem wyższym i 28 proc. z niższym). Zakupy online - co nie powinno zbyt mocno dziwić - najczęściej robią mieszkańcy miast powyżej 200 tys. mieszkańców (30 proc.). Pozytywnie może jednak zaskakiwać liczba e-konsumentów na wsiach (25 proc.). Zakupy w sieci są tam nieco popularniejsze niż w miastach 20-49 tys. mieszkańców (23 proc.) oraz w miastach 50-200 tys. mieszkańców (22 proc.). Wśród e-konsumentów delikatnie przeważają kobiety (51 proc.).

REKLAMA

Raport "E-commerce w Polsce 2020": co Polacy kupują w internecie?

Skoro wiadomo już, kto najczęściej kupuje online, warto odpowiedzieć sobie na inne pytanie - co najchętniej kupują Polacy? Jak się okazuje, króluje odzież - a także dodatki i akcesoria z nią związane. Oprócz tego dużą popularnością cieszy się obuwie, kosmetyki, perfumy, a także książki, filmy, płyty i bilety na różnego rodzaju wydarzenia.

Warto jednocześnie zwrócić uwagę na preferencje w zależności od np. wieku czy płci. Z badań wynika, że mężczyźni chętniej w ciągu ostatniego roku kupowali sprzęt RTV/AGD, samochody, części samochodowe, a także gry, oprogramowanie czy sprzęt komputerowy. Co interesujące, wśród produktów i usług cieszących się zainteresowaniem mężczyzn znalazły się również ubezpieczenia i artykuły dla kolekcjonerów.

REKLAMA

Interesujące jest też to, jakie formy dostawcy Polacy wybierają najczęściej - okazuje się, że dominuje zamawianie do maszyn paczkowych (61 proc.).

Dlaczego coraz chętniej kupujemy online, a co sprawia problemy i zniechęca do zakupu?

Należy też zwrócić uwagę na powody zakupów online wymieniane przez internautów. Za największą zaletę zakupów w sieci uważają oni możliwość całodobowego zamawiania towarów i usług - kryterium dostępności zostało wskazane aż przez 82 proc. badanych. Oprócz tego e-konsumenci chwalili także nieograniczony czas na poszukiwanie produktu i brak konieczności dojazdu do wybranego sklepu. 75 proc. respondentów jako zaletę wymieniło również korzystne ceny - atrakcyjniejsze niż w sklepach stacjonarnych. Jednocześnie respondenci zdradzili, co mogłoby ich zachęcić do częstszych zakupów w sieci. Zaskoczenia jednak nie ma - e-konsumenci oczekują po prostu jeszcze atrakcyjniejszych cen produktów oraz niższych kosztów dostawy.

REKLAMA

Dla osób prowadzących własny sklep internetowy jeszcze istotniejsze mogą być jednak czynniki zniechęcające do robienia zakupów przez internet. Z raportu wynika, że e-konsumenci narzekają na niewygodne formularze na stronach internetowych i niedostosowanie stron i serwisów do urządzeń mobilnych. A warto przy tym pamiętać, że aż 69 proc. ankietowanych e-konsumentów używa do zakupów online smartfona.

Powodów zniechęcających do zakupów online jest jednak więcej. Młodsi respondenci zwracają uwagę na brak aplikacji mobilnej czy niewygodny sposób płatności. Starszych e-konsumentów może natomiast zniechęcić zbyt mała wielkość liter, utrudniająca swobodne poruszanie się po stronie czy sklepie.

REKLAMA

Co decyduje o wyborze konkretnego sklepu online?

Kolejną kwestią, o której warto wspomnieć, są powody, dla których e-konsumenci wybierają zakupy w konkretnym sklepie online. Jak się okazuje, w tym przypadku preferencje Polaków raczej nie uległy zmianie. W pierwszej kolejności kierują się atrakcyjną ceną produktu, a następnie - kosztem przesyłki. Klienci biorą również pod uwagę opinie innych osób, które dokonały zakupu przed nimi. Jeśli kupują w danym sklepie internetowym po raz pierwszy, szukają też czytelnej informacji o warunkach reklamacji i dokonywania zwrotów oraz sprawdzają, czy możliwe są płatności przy odbiorze. Prawdopodobnie wynika to z niepewności, czy wybrany sprzedawca okaże się uczciwy, a towar zostanie dostarczony w nienaruszonym stanie.

Co jednak interesujące, kobiety uwzględniają także - częściej niż mężczyźni - promocje i oferty specjalne. Podobnie robią przedstawiciele najmłodszego pokolenia (od 15 do 24 lat), chociaż oprócz promocji i kodów rabatowych o ich wyborze może też przesądzić... atrakcyjny wygląd strony internetowej sklepu. W tym kontekście warto zresztą zwrócić uwagę na fakt, że młodsi konsumenci sprawdzają na przykład znaki i certyfikaty zaufania i dostępność regulaminu. To może oznaczać, że najmłodsi klienci sklepów internetowych przywiązują sporą uwagę do bezpieczeństwa korzystania z danej strony, a ponadto - uważniej weryfikują sprzedawcę. Cieszy zwłaszcza zwracenie uwagi na regulamin - to właśnie dzięki jego lekturze można często ustrzec się kłopotów. Wystarczy przypomnieć o analizie regulaminu sklepu BestCena. Zgodnie z zapisami regulaminu osoba, która kupiła smartfona, tak naprawdę nie stała się jego posiadaczem, a jedynie go... wynajęła.

Ponad 7 na 10 badanych robi zakupy w polskich sklepach

Polskich przedsiębiorców z pewnością ucieszy to, że aż ponad 7 na 10 badanych (dokładnie 72 proc.) kupuje w polskich sklepach internetowych. Jednocześnie przedsiębiorcy muszą też zdawać sobie sprawę z tego, że rośnie zainteresowanie zakupami w zagranicznych sklepach i platformach (ok. 30 proc. respondentów).

Dla przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe jest jednak jeszcze jedna dobra wiadomość - połowa badanych deklaruje, że utrzyma dotychczasowe wydatki na zakupy online w ciągu najbliższego roku, z kolei aż 1/3 twierdzi, że w sklepach internetowych wyda jeszcze więcej pieniędzy niż dotychczas.

Wzrost zainteresowania zakupami online może okazać się jednak jeszcze większy - zwłaszcza, że badanie było przeprowadzone pod koniec marca 2020 r. Kilka kolejnych miesięcy epidemii prawdopodobnie tylko utwierdziło wielu konsumentów w przekonaniu, że zakupy w sieci mogą być równie atrakcyjnym - a może nawet atrakcyjniejszym - rozwiązaniem co zakupy w sklepie stacjonarnym.

Dołącz do dyskusji
Najnowsze
Warte Uwagi