Chcesz mieć wydajnych pracowników? Zadbaj o to, aby byli oni szczęśliwi i zadowoleni. Jak pokazują badania, szczęśliwi pracownicy są nawet 43% bardziej wydajni. Ale jak zadbać o pracowników?
W pracy wynagrodzenie wcale nie jest najważniejszą zachętą dla pracowników – to fakt dość powszechnie znany. Od wysokości samego przelewu często istotniejsza jest atmosfera czy możliwość rozwoju. Nawet najlepsze benefity pracownicze to jednak też nie wszystko. Okazuje się, że w pracy – jak w życiu – chcemy po prostu być szczęśliwi. Albo inaczej: szczęśliwi pracownicy to lepsi pracownicy. Jak pokazują wyniki badań, opisanych przez EY oaz Employer Branding Institute w raporcie „Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy”:
Zadowoleni pracownicy:
- są o 43% bardziej produktywni (Hay Group)
- 86% bardziej kreatywni (UC Berkley)
- korzystają ze zwolnienia chorobowego o 36% mniej (Gallup)
- generują o od 26 do 61% mniejszą rotację (Gallup)
Ale jak pracodawca może o to zadbać? Co zrobić, aby nie zastanawiać się, dlaczego pracownicy odchodzą?
Jak zadbać o pracowników? Wystarczy być troskliwym. Serio
Jak czytamy w raporcie, pracodawca może na wiele sposobów zadbać o to, aby pracownicy byli odpowiednio szczęśliwi. Co ważne, nie chodzi tu wcale u kosztowne pomysły, a raczej o wykazanie zainteresowania i budowanie dobrej atmosfery w miejscu pracy. To trochę tak jak w związku: od wielkich gestów lepsze są drobne, ale częste dowody czułości.
I tak na przykład pracodawca powinien zadbać o silne tzw. cztery filary szczęścia pracowników:
- energia – dobre odżywianie i sport; jednym z pomysłów na zachowanie tej energii są przerwy w pracy, które nie zmniejszają, a zwiększają efektywność pracowników,
- dobre emocje – im więcej śmiechu, tym lepiej,
- flow – dbałość o stałe zaangażowanie i motywację pracowników,
- sens – poczucie, że to, co robimy, jest ważne i przynosi efekty.
Dużo lepsze efekty niż bat nad pracownikami przynosi zwykła, ludzka życzliwość:
Wśród managerów w dalszym ciągu popularne bywa przekonanie, że wywieranie presji na pracowników to jedyny sposób na osiąganie przez nich lepszych wyników. W rzeczywistości jednak efekt, który przynosi wywieranie na nich presji, bywa wręcz odwrotny. Zbytnio zestresowani pracownicy cechują się obniżoną efektywnością, a nawet zwiększonym wskaźnikiem rotacji – często wolą zrezygnować z awansu lub nawet odejść niż poddawać się zwiększonej presji. Tymczasem świat nauki donosi, że faktycznym kluczem do efektywności jest… życzliwość!
Zamiast budować niepotrzebną presję, lepiej jest skupić się na takiej organizacji pracy, aby pracownicy czuli się istotnym elementem większej całości. Wtedy oni sami będą się angażować w rozwój firmy, proponować nowe rozwiązania napotkanych problemów i po prostu efektywniej pracować.
A to niezwykle ważne zwłaszcza w czasach, gdy coraz częściej mówimy w Polsce o tzw. rynku pracownika. Aż 94% kandydatów uważa atmosferę w miejscu pracy za kluczowy argument w wyborze firmy. Pracodawcy powinni zatem na poważnie zająć się dobrą organizacją pracy i tym, jak zadbać o pracowników – tak, aby pracownicy tworzyli zgrany zespół. To trudna, ale skuteczna ścieżka do zwiększenia zysków firmy.