Czy Polacy to przedsiębiorcy naród? Z najnowszej analizy Intermarché i Bricomarché wynika, że co piąta osoba w wieku 25-55 lat chce mieć u nas własną firmę. Najbardziej pożądaną formą jest handel, ale co ciekawe – niespecjalnie jesteśmy zainteresowani franczyzą.
Jakie firmy chcą zakładać Polacy? Przede wszystkim handlowe – wynika z badania. Ok. 40 proc. Polaków zainteresowanych stworzeniem firmy, chce postawić właśnie na sprzedaż. Najczęściej przyszli przedsiębiorcy chcą handlować ubraniami oraz artykułami do domu czy ogrodu, ale wysoko na liście są też kosmetyki, biżuteria oraz zabawki.
Trudno ruszyć z firmą bez inwestycji i badanie Intermarché i Bricomarché pokazuje, że sporo przyszłych polskich przedsiębiorców jest tego świadomych. Niemniej tylko 15 proc. spośród tych, którzy chcą ruszyć z biznesem, jest do tego naprawdę przygotowanych – tzn. ma wybraną branżę, chce ruszyć w ciągu 6 miesięcy, ma biznesplan – i chce zainwestować przynajmniej 10 tys. zł.
Co ciekawe, 4 proc. chce zainwestować w biznes na początku nawet ponad 100 tys. zł.
Jakie firmy chcą zakładać Polacy? Najlepiej te… tradycyjne
Okazuje się, że początkujący przedsiębiorcy mają raczej tradycyjne podejście do działalności. Aż 67 proc. mówi, że chce stworzyć firmę i po prostu zarządzać nią samodzielnie. Stosunkowo niewiele osób rozważa partnerstwo biznesowe, a tylko 13 proc. – franczyzę. To dość zaskakujące w czasach, gdy na każdym kroku widzimy a to Żabkę, a to restaurację McDonald’s… Sporo mamy też rzecz jasna sklepów Intermarché, które również działają w tym modelu. Jeszcze mniej Polaków niż franczyznę chce zakładać własny startup.
Co jest zmorą wszystkich tych, którzy myślą o biznesie? To akurat nie będzie niespodzianka. Najwięcej osób (33 proc.) obawia się biurokracji oraz skomplikowanych przepisów. Dla 32 proc. głównym kłopotem jest znalezienie pieniędzy na start. Ale 31 proc. wskazuje też po prostu na obawę przed niepowodzeniem.
A największe zalety własnej firmy w oczach Polaków? To przede wszystkim niezależność w podejmowaniu decyzji, szansa na wyższe zarobki – ale i po prostu spełnienie marzeń.
Jak firma, to przede wszystkim handlowa – wynika z badania. Grafika: Intermarché i Bricomarché
Całkiem pora grupa Polaków nie decyduje się natomiast na otworzenie swojej działalności ze względu na brak odpowiedniego doświadczenia czy wiedzy na temat prowadzenia biznesu, część nie ma sprecyzowanego pomysłu na działalność lub zwyczajnie brakuje im motywacji do działania – wynika również z analizy.