REKLAMA
  1. Home -
  2. Firma -
  3. [OBRAZKI DNIA] Czy narysujesz z pamięci logo Apple albo IKEA? Otóż pewnie nie - wcale nie jest to takie proste
[OBRAZKI DNIA] Czy narysujesz z pamięci logo Apple albo IKEA? Otóż pewnie nie - wcale nie jest to takie proste

Apple, Starbucks, Burger King, Ikea. Marki, które znają wszyscy, prawda? Ich logo? Banał! Narysować? Nie ma najmniejszego problemu, daj mi kredkę... I tu zaczynają się schody. Jakie logo dla firmy stworzyć, korzystając z doświadczenia gigantów?

Maja Werner06.10.2017 18:41
Firma

Okazuje się, że choć bardzo dobrze znamy globalne marki, to nie aż tak dobrze, jak mogłoby się nam wydawać. A to z kolei może odgrywać fundamentalną rolę na przykład kiedy chcemy uniknąć zakupu podróbki - chociaż akurat producenci podróbek od wielu lat osiągają perfekcję i doskonałość godną oryginału (przynajmniej z wierzchu).

Jakie logo dla firmy - na co nie zwracamy uwagi?

Strona internetowa Signs.com postanowiła sprawdzić jak to jest z rzeczywistą rozpoznawalnością marki wśród Amerykanów. 150 osób poproszono o narysowanie logotypów 10 firm, które są bardzo rozpoznawalnymi markami w Stanach Zjednoczonych. Niektórych z nich nie ma w naszym kraju, niektóre odgrywają marginalną rolę, ale jest też kilka, które w życiu wielu Polaków pojawiają się niemal codziennie. I co?

REKLAMA

Okazuje się, że choć Adidas, Starbucks czy Apple towarzyszą nam prawie każdego dnia - widzimy je w internecie, na ulicy lub chociaż we własnym domu, nie jesteśmy w stanie oddać z pamięci wyglądu logotypu marki. Nic prostszego - wydaje się, gdy mówimy o tak rozpoznawalnej firmie, jaką jest IKEA. A tu nagle... Jak dokładnie szły te kolory?

Jakie logo dla firmy? Czego nas uczy ta historia?

Tylko 16,6% badanych Amerykanów było w stanie dokładnie oddać wygląd logotypu. Co więcej, część z badanych osób w swoim wyobrażeniu nie była nawet blisko! Najwięcej sukcesów zaliczyli mimo wszystko klienci Ikea, dalej na podium znalazło się Apple. Kompletnie nie radzono sobie natomiast ze Starbucksem (choć trudno ocenić, czy w tym wypadku chodzi o słabą pamięć i pomijanie szczegółów, czy jednak trudną identyfikację wizualną charakterystycznej syreny).

REKLAMA

Dobrą wiadomością jest natomiast to, że ludzie generalnie pamiętali kolory marki. To pokazuje, jak istotną rolę może odgrywać dobór odpowiednich barw. I zapewne dobrą decyzję podjął na przykład operator telekomunikacyjny Orange, któremu w kontekście swoich "barw" udało się uzyskać prawo ochronne na znak towarowy. Wbrew pozorom nie jest to takie łatwe.

Sprawdź siebie - kredki w dłoń!

Zróbmy sobie teraz takie ćwiczenie. Poniżej przedstawię Wam wyniki eksperymentu przygotowane przez Signs.com, ale zanim je obejrzycie - spróbujcie narysować na kartce logo marek takich jak: Adidas, Burger King, Apple, Starbucks, Domino's i Ikea. A potem zobaczcie jak bardzo się pomyliliście. Możecie też opublikować swoje rysunki w komentarzach pod tym artykułem... Jeśli starczy Wam odwagi!

REKLAMA
Dołącz do dyskusji

zobacz więcej:

Najnowsze
Warte Uwagi