Sprzedający swoje towary za pomocą Allegro powinni pamiętać o nowym obowiązku wprowadzonym od 1 sierpnia. Chodzi o Katalog Produktów Allegro, z którym musi być połączona każda nowa oferta. W założeniu chodzi o ułatwienie kupującym robienia zakupów. Sprzedający zyskują z kolei znaczące uproszczenie procesu wystawiania produktów.
Nowa funkcjonalność Allegro ułatwi kupującym poszukiwania najkorzystniejszej oferty
Od 1 sierpnia każda nowa oferta wystawiana w największym polskim serwisie ecommerce musi spełniać pewien wymóg. Chodzi o Katalog Produktów Allegro. To ujednolicona baza danych serwisu mająca w założeniu zawierać wszystkie informacje o poszczególnych produktach. Oprócz ich najważniejszych parametrów zawiera także zdjęcia i opisy.
Katalog Produktów Allegro to element szerszej strategii prowadzącej do całościowej zmiany sposobu prezentowania ofert w serwisie. Jej całkowita realizacja ma nastąpić dopiero w 2024 r. Przygotowania trwają jednak już od początku tego roku. Można do nich zaliczyć na przykład uporządkowanie kategorii produktów w serwisie oraz właśnie wprowadzenie obowiązkowej integracji nowych ofert z katalogiem.
Mechanizm jego działania wydaje się stosunkowo prosty. Poszczególne produkty mają nie tylko określone parametry, ale także kod producenta i numer GTIN (EAN, ISBN, ISSN). W ten sposób można zidentyfikować oferty sprzedaży tego samego produktu i następnie pogrupować je ze sobą tak, by pojawiały się w jednym wyniku wyszukiwania. Sam serwis podpowiada, jak Katalog Produktów Allegro ma działać w praktyce.
Przykład – Kilkudziesięciu sprzedających wystawiło oferty tego samego modelu telewizora. Skatalogujemy je do jednego produktu z naszego Katalogu na podstawie kodu EAN. Klient zobaczy listę produktów pasujących do wyszukiwanej frazy, a gdy wybierze produkt, którego potrzebuje, wyświetlimy mu oferty, w których kupi ten produkt od różnych sprzedających.
Dla konsumenta Katalog Produktów Allegro to oczywiste ułatwienie. Tego typu rozwiązanie informatyczne pozwala kupującemu znaleźć wszystkie oferty sprzedaży danego towaru i błyskawicznie pogrupować je według wybranego parametru. Tym najczęściej będzie cena lub cena za sztukę. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, gdy konsument ma do wyboru kilka produktów różniących się wyłącznie ceną. Trzeba przy tym przyznać, że to bardzo częsta sytuacja w przypadku sprzedaży produktów fabrycznie nowych, wystawianych przez przedsiębiorców.
Dla sprzedających Katalog Produktów Allegro to możliwość wygodniejszego korzystania z dedykowanych usług serwisu
Katalog Produktów Allegro przyda się także samym sprzedającym. Serwis wymienia szereg korzyści wynikających z wdrożenia tego rozwiązania. Sam proces wystawiania ofert ma stać się szybszy i łatwiejszy. Teraz wystarczy, że sprzedający poda kod EAN produktów, albo jego markę i model. Baza danych Allegro umożliwi skorzystanie z wcześniej użytych zdjęć i opisów tego samego produktu. W grę wchodzi także autouzupełnianie jego parametrów. Allegro przekonuje, że Katalog Produktów Allegro umożliwi skrócenie czasu wystawiania oferty o 20 proc.
Równocześnie sprzedający zyskują narzędzie do zarządzania sprzedażą. Katalog Produktów Allegro, będący zewnętrzną i w pełni zinformatyzowaną baza danych, pozwala na wykorzystanie szeregu programów i usług oferowanych przez Allegro. Serwis wskazuje między innymi: One fulfilment by Allegro, Super Cenę, oraz program Allegro Ceny.
Powiązanie oferty z Katalogiem Produktów Allegro ma również uprościć komunikację pomiędzy sprzedającym a kupującym. Lepiej zaprezentowany produkt w założeniu zmniejsza liczbę wątpliwości po stronie konsumenta. Tym samym zmniejsza się konieczność korzystania z opcji „pytanie do sprzedającego”.
To o tyle korzyść, że sprzedający rzadziej będzie musiał na tego typu wiadomości odpisywać. Tym samym zaoszczędzi czas, który można poświęcić na inne aspekty działalności. Allegro przekonuje, że w ofertach połączonych z Katalogiem klienci korzystają z opcji Pytanie do sprzedającego o 32 proc. rzadziej.