Kontrole ZUS w firmach nie są niczym nadzwyczajnym – nie tak dawno pisałam na łamach Bezprawnika, jakim firmom Zakład przyjrzy się w pierwszej kolejności. Teraz okazuje się, że ZUS wziął już na celownik konkretną branżę. Ma to związek z przepisami, które weszły w życie na początku lutego.
Kontrole ZUS w firmach transportowych. Przedsiębiorcy odpowiedzą na szereg pytań
Kontroli ZUS w 2023 r. mogą spodziewać się m.in. firmy, które zawierają ze swoimi pracownikami – oprócz tradycyjnych UoP – rownież umowy cywilnoprawne (dodatkowo). Ponadto warto też przypomnieć, że ubiegłym roku najwięcej nieprawidłowości ZUS odnotował w handlu hurtowym, działalnościach związanych z oprogramowaniem i doradztwem w informatyce oraz w firmach prowadzących działalność detektywistyczną i ochroniarską. Tym samym przedsiębiorcy działający w tych branżach również muszą być szczególnie przygotowani na kontrole ze strony Zakładu.
Okazuje się jednak, że ZUS rozpoczął też dużą akcję kontrolną wśród firm transportowych. Ma to częściowo związek z przepisami, które weszły w życie 2 lutego. Chodzi m.in. o zmianę zasad ustalania podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe kierowców, którzy wykonują zadania w zakresie przewozów międzynarodowych. Wprowadzone zmiany wymuszają na firmach odprowadzanie wyższych składek za kierowców. Wzmożone kontrole ZUS w tej branży mają zatem związek z nieuczciwymi zachowaniami w tym zakresie, czyli m.in. – z zaniżaniem podstawy wymiaru składek. Część przewoźników już otrzymała zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego w związku z art. 123 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Akcja ZUS ma na celu m.in. zwiększenie transparentności i uczciwości w branży transportowej.
O co zapyta ZUS?
Pewne kwestie szczególnie zainteresują Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Firmy transportowe mogą spodziewać się, że ZUS zapyta m.in. o przeważający zakres prowadzonej działalności gospodarczej, liczbę pracowników i/lub zleceniobiorców, których firma zatrudnia od początku 2022 r. czy o obowiązki kierowców – a dokładniej, czy pełnili oni obowiązki kierowców międzynarodowych oraz, jeśli tak – gdzie wyjeżdżali i w jakich okresach. Ponadto ZUS zapyta przedsiębiorców z branży transportowej także o to, czy kierowcy, począwszy od początku 2022 r., otrzymywali wynagrodzenie z tytułu pracy w Polsce i za granicą, a jeśli tak – to w jakim okresie w firmie obowiązywały diety dla pracowników. ZUS zapyta też o urlopy bezpłatne pracowników, urlopy wypoczynkowe i okresy niezdolności do pracy z powodu choroby. Przedsiębiorcy będą musieli również odpowiedzieć na pytanie dotyczące zaświadczeń A1.
Przedsiębiorcy, oprócz udzielenia odpowiedzi na pytania, będą musieli dostarczyć do ZUS-u także wymagane dokumenty – w tym m.in. umowy o pracę, ewidencję czasu pracy czy rozliczenia podróży służbowych.