Kierowcy w ostatnim czasie śledzili pilnie ceny paliwa. Okazuje się, że powinni też śledzić same stacje. Z kontroli Inspekcji Handlowej wynika, że na niektórych stacjach paliwo nie spełnia wymaganych norm jakościowych. IH podaje jednocześnie, które stacje mają paliwo zgodne z normami.
Które stacje mają paliwo zgodne z normami?
Inspekcja Handlowa po raz kolejny skontrolowała, jaka jest jakość paliwa sprzedawanego na stacjach. IH sprawdza benzynę, olej napędowy, gaz LPG oraz biopaliwa. Nieprawidłowości wykryto jedynie u niewielkiej części skontrolowanych podmiotów (mniej niż 2 proc. próbek nie spełniało norm jakościowych). Na stronie UOKiK można z kolei znaleźć aktualne wyniki kontroli.
Najwięcej nieprawidłowości wykryto w województwie kujawsko-pomorskim (3,17 proc. próbek niespełniających norm). W województwie warmińsko-mazurskim – 2,22 proc., a w pomorskim – 1,59 proc.
Na stronie UOKiK można sprawdzić, które stacje mają paliwo zgodne z normami – wystarczy otworzyć mapę paliw na stronie urzędu.
Co najczęściej kwestionuje Inspekcja Handlowa?
Co najczęściej kwestionuje Inspekcja Handlowa? W przypadku benzyny chodzi zazwyczaj o zbyt niską badawczą liczbę oktanową RON, która może być z kolei powodem występowania w silniku spalania stukowego. To z kolei oznacza, że przebieg spalania jest nieprawidłowy i powoduje on głośną i nierównomierną pracę silnika. Dodatkowo – pociąga za sobą większe zużycie paliwa.
Z kolei w przypadku oleju napędowego IH najczęściej kwestionuje stabilność oksydacyjną, czyli odporność na utlenianie podawaną w godzinach. Objawia się ona mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania. Brak właściwej stabilności oksydacyjnej może prowadzić do zatykania filtrów paliwa, zanieczyszczenia zaworów wtryskowych i innych usterek w różnych elementach zapłonu paliwowego. W przypadku oleju napędowego kwestionowana jest też zbyt niska temperatura zapłonu – co stwarza niebezpieczeństwo wybuchu oparów oleju podczas nalewania paliwa z dystrybutora do baku.
Jeśli chodzi natomiast o gaz LPG, Inspekcja najczęściej kwestionuje działania korodujące na miedź i przekraczanie dopuszczalnego poziomu całkowitej zawartości siarki. To może skutkować korozją niektórych elementów silnika.
Co jednak dość istotne, wyniki kontroli paliw w 2021 r. i tak powinny być w miarę zadowalające – zwłaszcza w porównaniu z tym, co działo się na początku kontroli przeprowadzanych przez IH. Jeszcze w 2003 r. odsetek próbek paliwa niespełniających wymogów jakościowych wynosił aż… 30 proc. Jak twierdzi prezes UOKiK Tomasz Chróstny,
W efekcie monitorowania polskiego rynku paliw ciekłych z roku na rok poprawia się ich jakość. Od kilku lat nieprawidłowości jakie wykrywamy oscylują na poziomie poniżej 4 proc.
Można zatem uznać, że wyniki z 2021 r. są szczególnie zadowalające.