- Home -
- Codzienne -
- Do WhatsApp trafia kolejny moduł związany z ecommerce. Platforma coraz bardziej zaczyna przypominać Facebooka
WhatsApp zostanie rozbudowany o moduł "Kolekcje". Ma to pomagać w robieniu zakupów, a samo w sobie jest kolejnym krokiem ku upodobnieniu WhatsAppa do innych serwisów Facebooka. Czy to jest dobry kierunek rozwoju aplikacji?

Moduł Kolekcje w WhatsApp
Portal "TechCrunch" donosi, że aplikacje WhatsApp rozbudowano o moduł Collections, czyli "Kolekcje", który ułatwić ma robienie zakupów. To kolejny krok ku rozbudowaniu serwisu w zakresie ecommerce, charakterystyczny dla usług od Facebooka.
Funkcja w największym skrócie pozwala na organizowanie konkretnych przedmiotów w swoich katalogach, a także według kategorii. Na przykład restauracje mogą tworzyć dobrze wyglądające elektroniczne menu, w których konkretne grupy produktów można pogrupować tak, by użytkownicy nie musieli przewijać długich list.
Sam WhatsApp w specjalnym oświadczeniu wskazał:
Chcemy, aby WhatsApp był najlepszym sposobem na zakupy towarów i usług, a dla firm - na łączenie się z klientami
Samą funkcję "Katalogów" wprowadzono już w 2019 roku, a jej celem było umożliwienie firmom prezentowania produktów i usług klientom, bądź też potencjalnym klientom. Funkcja objęła możliwość przeglądania zdjęć i wyświetlania cen.
Do WhatsApp dodano także w przeszłości funkcję koszyka, która umożliwia konsumentom kupowanie produktów od firm, zaś sprzedawcom pozwala na śledzenie popularności produktów i innych danych związanych ze sprzedażą.
Unifikacja platform?
Skromny moduł ecommerce w WhatsAppie sukcesywnie się powiększa. Facebook, jako właściciel platformy, rozszerza funkcjonalności swoich platform właśnie o elementy związane ze sprzedażą w sieci. Rozrosły się w zasadzie wszystkie duże elementy ekosystemu, zaczynając od Facebooka jako takiego, do którego coraz więcej przedsiębiorców — szczególnie z zakresu gastronomii — się ogranicza. Facebook wypiera nawet wirtualne tablice ogłoszeniowe, stając się dobrym pośrednikiem w codziennych transakcjach pomiędzy nie-przedsiębiorcami.
Podobnie Instagram, który zaczynał jako platforma ograniczająca się jedynie do robienia, okraszania filtrami i publikowania zdjęć na swoim profilu, zaś w zakresie przeglądania twórczości innych użytkowników strona główna była ograniczona do tego, co nasi obserwowani znajomi publikują, obecnie znajduje się w zupełnie innym miejscu. Dziś Instagram jest platformą społecznościową w najszerszym ujęciu, a także odpowiednim polem do sprzedaży swoich produktów, a także zdobywania klientów.
WhatsApp kojarzy mi się jedynie z komunikacją pomiędzy osobami, szczególnie tymi, którzy technologią się nie interesują. Fakt oznaczania kont po numerach telefonu powoduje, że — przynajmniej na rodzimej płaszczyźnie — stał się substytutem SMS-ów i MMS-ów. Nie jest to aplikacja szczególnie ładna ani funkcjonalna, choć to jest w mojej ocenie jej zaletą.
Mimo tego WhatsApp jest szalenie popularny, a w wielu krajach nosi tytuł najpopularniejszego komunikatora. Mimo że od Messengera co do funkcjonalności wiele się nie różni, to właśnie to oderwanie od Facebooka — jako platformy społecznościowej — jest dla wielu użytkowników istotne.
Rozszerzanie WhatsAppa o ecommerce jest zatem kontynuacją pewnego trendu, który Facebook narzuca. Ja, z racji wrodzonego minimalizmu, nie lubię, gdy kilka narzędzi, szczególnie należących do tego samego podmiotu, robi de facto to samo.
03.07.2025 5:45, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński
02.07.2025 6:05, Justyna Bieniek
02.07.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
01.07.2025 8:37, Rafał Chabasiński