
Płatności bezgotówkowe są wygodne, ale nie pozbawione wad. Często w wyniku usterki systemu, błędu człowieka czy zwyczajnego pecha możemy stracić pokaźną sumę pieniędzy. Banki, w których mamy swoje konta, mają jednak odpowiednie sposoby na zabezpieczenie finansów swoich klientów, chociaż czasem nie przyznają się do tego głośno.
W wielu przypadkach błędów płatności kartą kredytową czy debetową najprostszym i dość skutecznym rozwiązaniem jest złożenie standardowej reklamacji. Jeżeli przykładowo otrzymamy zbyt mało gotówki z bankomatu, mamy parę wyjść z takiej kłopotliwej sytuacji.
Gdy chcemy jak najszybciej rozwiązać sprawę standardową, formalną drogą, możemy zadzwonić na infolinię banku. Numer centrum obsługi klienta znajdziemy na naszej karcie. Dzięki takiemu działaniu zgłoszenie będzie możliwie najszybciej odnotowane w systemie. Wadą takiego rozwiązania jest brak pisemnego potwierdzenia wpłynięcia reklamacji.
W związku z tym, warto zamiast reklamacji telefonicznej (lub razem z nią), udać się do siedziby banku albo skontaktować się poprzez e-mail lub odpowiedni formularz. Wtedy będziemy mieli potwierdzenie terminu, w którym zawiadomiliśmy bank o niewłaściwej transakcji. Na rozpatrzenie zgłoszenia, zależnie od okoliczności, często trzeba czekać aż 90 dni. Zależy to np. od tego czy bankomat z którego korzystaliśmy należy do naszego banku, czy też jest „obcy”. Ta druga opcja przedłuża całą procedurę ponad standardowe 30 dni.
W jakich jeszcze sytuacjach warto pomyśleć o reklamacji? Na przykład wtedy, kiedy sprawdzając rachunek po sklepowych zakupach okaże się, że zapłaciliśmy więcej, niż powinniśmy. Takie sytuacje mogą być zarówno próbą wyłudzenia, jak i zwykłym błędem człowieka. Warto więc w trakcie płacenia przed zbliżeniem karty zerknąć na terminal i zweryfikować czy wyświetlona kwota jest poprawna. Uchroni to nas przed nerwami oraz stratą czasu i pieniędzy.
Jeżeli jednak zależy nam na odzyskaniu pieniędzy szybszym, niż w ciągu 14-90 dni, warto skorzystać z opcji chargeback. Niewiele banków chwali się nią w ulotkach czy na pierwszej stronie serwisu internetowego. Często też sami konsultanci sprawiają trudności przy przyjmowaniu związanych z nią zgłoszeń. Mają oni jednak obowiązek zaakceptować wniosek klienta o chargeback, co niejednemu posiadaczowi karty pomogło w pechowej sytuacji.
Na czym polega chargeback? To usługa, którą są objęci posiadacze kart Visa i Master Card i jest swojego rodzaju dodatkowym zabezpieczeniem dla płatności bezgotówkowych. Jeśli z dowolnego powodu uważamy, że transakcja jest nieważna lub błędna i powinna być anulowana, możemy skorzystać z tego rozwiązania. Dzięki temu, kwota z konkretnej płatności trafi z powrotem na nasze konto.
Przykładowo, jeśli zapłaciliśmy za wakacje, ale biuro turystyczne nie spełniło swoich obowiązków, możemy wnioskować o chargeback. Otrzymamy wtedy błyskawicznie płatność zwrotną – nasze fundusze wrócą na rachunek. Dopiero później, po rozpatrzeniu całej procedury reklamacyjnej bank może – w przypadku odrzucenia wniosku – ponownie naliczyć płatność.
Jest to swojego rodzaju odwrotność standardowej reklamacji. Podczas gdy normalnie składamy wniosek, a później długo czekamy na wpłatę, przy chargebacku jest odwrotnie. Pieniądze dostajemy niemal od ręki, a ewentualne negatywne rozpatrzenie naszych roszczeń może dopiero skutkować ponownym obciążeniem konta.
Plusem tego rozwiązania jest też fakt, że może być stosowane w bardzo wielu sytuacjach, równolegle z tradycyjnymi metodami. Jeśli sprzedawca na Allegro zamiast firmowego smartfona prześle nam tanią podróbkę, możemy równocześnie działać „na dwóch frontach”. Osobną kwestią będzie zgłoszenie sprawy do obsługi portalu internetowego, a osobną działanie w ramach chargeback, które pomoże nam błyskawicznie odzyskać pieniądze.
Jeśli masz kartę Visa lub Master Card, koniecznie sprawdź na stronie internetowej swojego banku omawianą usługę lub zapytaj o nią konsultanta. Warto wiedzieć jakie procedury będziemy musieli przejść, gdyby przy płatności karą coś poszło nie tak. Dzięki temu przy jakimkolwiek problemie unikniemy nerwów i będziemy wiedzieli jak wnioskować o zwrot pieniędzy.
Problemy z odzyskaniem pieniędzy od banku, potrzebujesz pomocy prawnika? Z redakcją Bezprawnik.pl współpracuje zespół prawników specjalizujących się w poszczególnych dziedzinach, który solidnie, szybko i tanio pomoże rozwiązać Twój problem. Opisz go pod adresem e-mailowym [email protected], a otrzymasz bezpłatną wycenę rozwiązania sprawy.
Fot. tytułowa: shutterstock.com
zobacz więcej:
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz
03.07.2025 6:53, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 5:45, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski