- Home -
- Edukacja -
- Nauka matematyki w polskich szkołach jest obliczona na poniżanie uczniów. To chyba nie powinno tak wyglądać
Matematyka, często określana mianem królowej nauk, jest przedmiotem, który polaryzuje uczniów w polskich szkołach. Najnowsze badania przeprowadzone przez platformę EduNav ukazują, że zdecydowana mniejszość polskich uczniów posiada pozytywne doświadczenia w nauce matematyki, a znacząca część słyszała opinie podważające ich zdolności matematyczne.

Zaledwie jedna piąta uczniów nad Wisłą czuje się kompetentna w dziedzinie matematyki, co może mieć długotrwałe konsekwencje dla ich edukacyjnych i życiowych trajektorii. Zaskakujące jest to, że niemal jedna trzecia uczniów doświadczyła negatywnych komentarzy na temat swoich umiejętności matematycznych, co niewątpliwie może przyczynić się do obniżenia ich samooceny i zainteresowania tym przedmiotem.
EduNav podaje, że polscy uczniowie najczęściej oceniają swoje umiejętności matematyczne jako przeciętne, co wskazuje na potrzebę wsparcia w tej dziedzinie. Zbyt często matematyka w polskich szkołach jest postrzegana jako dziedzina przeznaczona wyłącznie dla osób z wybitnymi zdolnościami analitycznymi, co może prowadzić do marginalizacji tych, którzy nie odnajdują się w tradycyjnych metodach nauczania.
Matematyki można uczyć lepiej
Badania przeprowadzone przez profesor Edytę Gruszczyk-Kolczyńską wskazują, że dzieci już w młodym wieku posiadają umysły predysponowane do nauk ścisłych, które jednak są zaniedbywane w procesie edukacji. To alarmujące odkrycie sugeruje, że obecny system edukacji matematycznej w Polsce nie sprzyja rozwijaniu logicznego myślenia, które jest kluczowe dla zrozumienia matematyki.
Co ciekawe, stres wynikający z oceniania jest jednym z najbardziej demotywujących aspektów nauki matematyki. System ocen, który powinien wspierać rozwój i naukę, w rzeczywistości staje się źródłem niepokoju dla wielu uczniów.
Dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska, ekspertka od edukacji matematycznej dzieci, podkreśla konieczność wprowadzenia natychmiastowych zmian w edukacji matematycznej, które będą odpowiadać na potrzeby nowoczesnego społeczeństwa i aktualnej wiedzy na temat rozwoju umysłu dziecka. Potrzeba zaangażowania zarówno nauczycieli, jak i rodziców, którzy są otwarci na zmiany i wspierają dzieci w procesie nauki.
Nadchodząca konferencja "EduNav. Matematyka Jutra - szanse i wyzwania dla uczniów i dorosłych" ma na celu omówienie aktualnego postrzegania matematyki, wyzwań związanych z jej nauczaniem oraz szans, jakie niesie rozwój technologii. Wydarzenie to zbliża się wielkimi krokami, planowane na 19-20 grudnia, gdzie eksperci z różnych dziedzin będą mieć okazję podzielić się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami.
Podczas gdy Polska zajmuje 15. miejsce na świecie pod względem umiejętności matematycznych w badaniu PISA, jest to spadek z 10. miejsca z 2018 roku, co stanowi wyraźny sygnał, że należy podjąć kroki w celu poprawy sytuacji. Edukacja matematyczna w Polsce stoi przed szansą przekształcenia, która może nie tylko poprawić wyniki w nauce, ale również zainspirować przyszłe pokolenia do eksplorowania tej fascynującej dziedziny wiedzy.
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz
03.07.2025 6:53, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 5:45, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska