Carrefour chce się stać dla Polaków bardziej przystępny cenowo. Już teraz sieć obniżyła ceny wielu produktów i zmieniła cykl promocyjny. Przed nami kolejne zmiany. Być może wkrótce Carrefour zacznie na poważnie konkurować z Lidlem czy Biedronką.
Carrefour się zmienia, aby zachować konkurencyjność na rynku
Od marca 2025 roku Carrefour Polska wdraża kolejny etap swojej nowej strategii, koncentrując się na poprawie przystępności cenowej. Sieć wprowadza stały monitoring cen ponad 500 podstawowych produktów, kosmetyków i chemii domowej. Celem tej zmiany jest wyrównanie cen do tych najniższych dostępnych na rynku, aby pozostać konkurencyjną dla klientów. Jak zaznaczył Robert Stupak z Carrefour Polska, sklepy Carrefour mają stanowić atrakcyjną alternatywę dla dyskontów popularnych w Polsce:
Wprowadzamy stały monitoring cen i dostosowujemy je do najniższych dostępnych na rynku, dając Polakom realną alternatywę dla dyskontów. Oznacza to, że w Carrefour klienci zawsze kupią w najniższej cenie dostępnej na rynku, ale zyskają znacznie więcej: dziesięciokrotnie większy wybór produktów, szerokie i wygodne alejki zakupowe, profesjonalną obsługę oraz liczne atrakcje i animacje organizowane wspólnie z naszymi dostawcami. Chcemy, aby zakupy w Carrefour były przyjemnym doświadczeniem, a nie tylko codziennym obowiązkiem.
Co ciekawe, według styczniowego raportu Koszyk Zakupowy ASM, Carrefour Polska znalazł się na piątej pozycji pod względem wartości średniego koszyka zakupowego, wyprzedzając m.in. Lidla. Efekty nowej polityki cenowej sieci będą jednak widoczne dopiero w nadchodzących miesiącach.
Zmiany zaczęto wprowadzać już w ubiegłym roku
Nowa strategia cenowa Carrefour Polska opiera się na argentyńskim modelu Maxi, który jest częścią globalnego planu Grupy Carrefour „Carrefour 2026”. W ramach tej strategii sieć w ubiegłym roku pracowała w Polsce nad zwiększeniem konkurencyjności w kluczowych kategoriach oraz zmianą podejścia do marketingu. Zmieniono m.in. cykl promocyjny, czyli częstotliwość wydawania gazetek handlowych. Nowa polityka cenowa to kolejny krok w realizacji tego planu. W jej ramach Carrefour wprowadza monitoring cen dla szerokiej gamy produktów, w tym pieczywa, nabiału (masła, mleka, jogurtów, jaj), wędlin, ryżu, makaronów, herbat, kaw, słodkich i słonych przekąsek, cukru, dań gotowych, napojów, kosmetyków oraz chemii domowej. Sieć informuje o tych działaniach poprzez ogólnopolską kampanię pod hasłem „500 cen równamy do najniższych”.
Francuska sieć dba o stałych klientów
Nowe podejście Carrefour do cen opiera się także na rozwoju platformy lojalnościowej „Mój Carrefour”, która ma na celu nagradzanie stałych klientów. Posiadacze karty Payback mogą wymieniać punkty na zakupy, co sprawia, że zakupy stają się jeszcze bardziej opłacalne. Seniorzy z kolei mogą liczyć na 10% zniżkę w każdy wtorek i czwartek, co daje im realne oszczędności. Dodatkowo, osoby korzystające z aplikacji „Mój Carrefour” zyskują dostęp do spersonalizowanych rabatów i specjalnych promocji, które są dopasowane do ich nawyków zakupowych. To wszystko ma zachęcić klientów do częstszych zakupów, oferując im coś ekstra za lojalność.
Trend jest mimo wszystko spadkowy
Rok 2024 sieć Carrefour w Polsce zakończyła z 783 sklepami, w tym 96 hipermarketami, 149 supermarketami, 7 dyskontami Supeco oraz 531 sklepami convenience. W pierwszych trzech kwartałach 2024 roku firma odnotowała regres, szczególnie w kanale convenience, gdzie zamknięto 37 sklepów. Na koniec trzeciego kwartału liczba placówek wynosiła 841, a w ostatnim kwartale 2024 roku spadła o ponad 50. Dla porównania, w 2023 roku sieć uruchomiła dwa hipermarkety, zamknęła jeden supermarket i jedno Supeco, a liczba sklepów convenience spadła o 87.
Carrefour Polska przeprowadza obecnie głęboką restrukturyzację, której początkiem była zmiana na stanowisku prezesa w październiku 2024 roku. Tarecka Ouaibi, po ponad czterech latach pracy, zastąpił Tomasz Waligórski, pierwszy Polak na tym stanowisku w strukturach Carrefoura. W ramach restrukturyzacji sieć zaczęła analizować rentowność swoich sklepów – podjęto decyzję o zamknięciu placówek w niektórych miastach np. Kędzierzynie Koźlu, Bydgoszczy, Chełmie, Kłodzku, Puławach, czy Warszawie. Część sklepów, w tym Carrefour Targówek, będzie miała zmniejszoną powierzchnię. Łącznie zmiany obejmują 26 sklepów i ponad 340 osób, które zostaną objęte zwolnieniami grupowymi. Carrefour tłumaczy te decyzje koniecznością dostosowania swojej działalności do zmieniającego się rynku i zapowiada wprowadzenie działań naprawczych w wybranych placówkach.
Ponadto Carrefour wprowadza nowy, mniejszy format sklepu – „300”, który ma konkurować z dyskontami. Pierwsza placówka tego typu otworzyła się w Warszawie przy ul. Żupniczej na Pradze Południe. Sklep, mimo niewielkiej powierzchni, oferuje aż 6000 produktów. Nowy format ma przyspieszyć rozwój sieci w dużych i średnich miastach, zapewniając mieszkańcom wygodne zakupy blisko domu, w niewielkich lokalach dostosowanych do budynków mieszkalnych i pasaży handlowych.