Partnerzy serwisu:
ecommerce Prawo Zakupy

Są takie obowiązki sprzedawcy, o których konsumenci nie wiedzą. Przedsiębiorcy też nie bardzo chcą je realizować

Mariusz Nyka
22.05.2022
Mariusz Nyka
Mariusz Nyka
22.05.2022
Są takie obowiązki sprzedawcy, o których konsumenci nie wiedzą. Przedsiębiorcy też nie bardzo chcą je realizować

Niemal każdy świadomy konsument zna swoje prawa dotyczące gwarancji czy rękojmi. Niestety na tym często ta wiedza się kończy. Tymczasem prawo daje nam jeszcze wiele innych przywilejów, na których realizacji nie bardzo zależy samym sklepom. Jednym z takich przykładów są obowiązki sprzedawców sprzętu elektronicznego w zakresie informowania klientów o możliwości pozostawienia u nich starego modelu kupowanej właśnie pralki.

Walka z elektrośmieciami to jedno z największych wyzwań, przed którymi obecnie stoją polskie gminy. Nauka społeczeństwa w zakresie tego co można zrobić ze zużytym sprzętem nadal idzie opornie. Widok stojących przy altanach śmietnikowych pralek, żelazek czy innych sprzętów AGD to w wielu miejscach wciąż przykra codzienność. Tymczasem wyjść jest co najmniej kilka, a jednym z nich zostawienie zużytego sprzętu w miejscu, gdzie kupujemy nowy.

Jeśli kupujesz nowy sprzęt to stary możesz zostawić w sklepie

Zapewne wielu z nas zastanawiało się co zrobić ze starym zepsutym telewizorem kiedy właśnie decydowaliśmy się na zakup nowego. Rozwiązanie tego problemu jest naprawdę proste, lecz wciąż nie wszyscy o nim wiedzą. Zgodnie z polskim prawem sprzedawca ma obowiązek przyjąć od nas sprzęt pochodzący z gospodarstwa domowego jeżeli pełni on taką samą funkcję jak sprzęt, na którego zakup się decydujemy.

No dobrze, ale nie wszyscy są w stanie przewieźć na przykład pralkę do sklepu znajdującego się na trzecim piętrze galerii handlowej. Co w takim wypadku? Otóż wystarczy zamówić nowy sprzęt z dostawą do domu, a sprzedawca będzie musiał zabrać zużytą pralkę z miejsca naszego zamieszkania. Jak więc widać, by pozbyć się elektrośmieci nie musimy nawet wychodzić z domu.

Obowiązki sprzedawców sprzętu elektronicznego – kontrole wykazują szereg nieprawidłowości

Jak łatwo się domyśleć, nałożone przez ustawodawcę obowiązki sprzedawców sprzętu elektronicznego są dla nich nie lada wyzwaniem. Dlatego często zdarza się, że sklepy robią wszystko, by klienci nie wiedzieli o wszystkich swoich prawach. Jak wynika z raportu UOKiK-u nieprawidłowości dotyczą nawet co czwartego skontrolowanego przedsiębiorcy.

Choć problemów z przyjmowaniem zużytego sprzętu raczej nie ma, to z informowaniem o takiej możliwości już tak. W sklepach z AGD czy RTV często trudno doszukać się tabliczki, z której dowiemy się o bezpłatnym przyjęciu sprzętu lub pobliskich punktach zbierania elektrośmieci. W ten sposób sprzedawcy chcą zapewne zmniejszyć świadomość konsumentów i pozbyć się problemu.

Sprzedawcy mają wiele obowiązków, o których klienci nie wiedzą

Problem z elektrośmieciami jest jednym z najbardziej jaskrawych przykładów obowiązków sprzedawców, o których mówi się niewiele. Takich zobowiązań jest jednak więcej. Nie wszyscy wiedzą na przykład o tym, że w czasie zakupu sprzętu, powinniśmy mieć możliwość sprawdzenia jakości i działania jego głównych mechanizmów oraz podzespołów. W każdym sklepie musi zatem znajdować się miejsce z gniazdkiem, gdzie klient przed zakupem może sprawdzić produkt.

Ponadto sprzedawca powinien udzielić nam wszystkich informacji niezbędnych do prawidłowego i pełnego korzystania z rzeczy. Możemy zatem żądać na przykład wytłumaczenia nam zasad działania interesujących nas w telewizorze funkcji.

Sprzedawcy obowiązani są także do informowania klientów o przetwarzaniu ich danych osobowych. Ma to szczególne znaczenie w przypadku stosowania monitoringu w sklepach. Jest on oczywiście dozwolony, jednak klienci muszą wiedzieć o jego prowadzeniu, sposobie ewentualnego wykorzystania utrwalonych danych oraz długości ich przechowywania.

Poza działaniami dotyczącymi bezpośrednio praw konsumentów, sprzedawcy muszą jeszcze pamiętać o innych obowiązkach nakładanych przez państwo. Ostatnio najbardziej powszechnym jest wywieszanie w sklepach spożywczych w widocznym miejscu tabliczki informującej o rządowej obniżce VAT-u. Można się domyślać, że wobec nieustannego wzrostu cen energii, paliwa, czy gazu, akurat ten obowiązek jest przez wielu sprzedawców realizowany najmniej chętnie.