Polskie firmy z rezerwą podchodzą do AI. Gorzej jest tylko w Rumunii

Firma Technologie Dołącz do dyskusji
Polskie firmy z rezerwą podchodzą do AI. Gorzej jest tylko w Rumunii

Sztuczna inteligencja jest coraz bardziej obecna również i w polskim biznesie. Trudno nie zgodzić się z tym, że tkwi w niej ogromny potencjał, ale i tak wielu rodzimych przedsiębiorców podchodzi do niej z dużym dystansem. Z badania PwC wynika, że jedynie 15% prezesów firm w Polsce ma zaufanie do AI, co stawia nas wśród najbardziej sceptycznych krajów w Europie.

Sceptyczne podejście do sztucznej inteligencji

Polscy przedsiębiorcy w dużej mierze dystansują się od AI. Wielu z nich uważa, że moda na sztuczną inteligencję jest przesadzona i przewiduje, że w ciągu kolejnego roku zainteresowanie nią znacznie spadnie. Z kolei 25% ankietowanych jest innego zdania i dostrzega w AI długoterminowy potencjał.

Sceptyczne podejście do sztucznej inteligencji nie oznacza jednak, że polskie firmy w ogóle w nią nie inwestują. AI wykorzystywana jest wszędzie tam, gdzie można liczyć na szybki zwrot inwestycji. Mowa tutaj przede wszystkim o automatyzacji procesu obsługi klienta. Przedsiębiorcy w Polsce oczekują wymiernych korzyści w krótkim czasie, a to ogranicza skalę wdrażania bardziej zaawansowanych rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji.

Nieco inaczej sytuacja wygląda na Zachodzie Europy. Tam firmy często firmy sięgają po AI, aby rozwijać nowe produkty i usługi. W Polsce podejście do tego tematu jest bardziej pragmatyczne, ostrożne. Oznacza to, że wkrótce możemy zostać mocno w tyle. 

Polskie firmy nie inwestują w sztuczną inteligencję

Okazuje się, że na całym świecie już prawie 40% firm zwiększa swoje wydatki na AI. W Polsce robi to tylko 24% przedsiębiorstw. Powodem jest brak odpowiedniej infrastruktury IT czy niechęć do inwestowania w nowoczesne rozwiązania. Niestety oznaczać to może, że polskie firmy stracą na konkurencyjności na rynku międzynarodowym. 

Co ciekawe, jednocześnie już ponad 30% firm z Polski zrestrukturyzowało zespoły z uwagi na wdrożenie AI. Kolejne 25% ma to w planach. Rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w dziedzinie analizy danych i uczenia maszynowego, choć ich niedobór stanowi istotne wyzwanie dla polskiego rynku pracy.

Gorzej jest tylko w Rumunii

Z raportu “MAKROmapa” opracowanego przez Credit Agricole wynika, że Polska wypada bardzo słabo na tle krajów UE i strefy euro pod względem wykorzystania AI w biznesie. Zajmujemy przedostatnie miejsce, wyprzedzając jedynie Rumunię. Nieco lepiej sytuacja wygląda w przypadku dużych przedsiębiorstw zatrudniających ponad 250 osób – w tej kategorii Polska wyprzedza już dziewięć innych krajów.

W raporcie napisano:

Duże firmy stosują inne technologie niż małe – w większym stopniu wykorzystują automatyzację procesów, automatyzację maszyn i pojazdów, jak również analizę danych za pomocą AI, co łączy się z silnym efektem skali towarzyszącym tym zastosowaniom. Duże firmy skłonne są również do wyższych inwestycji celem uzyskania rozwiązań bardziej dopasowanych do ich potrzeb, zdecydowanie częściej decydując się na samodzielne opracowanie lub opłacanie rozwiązań tworzonych na zlecenie.

AI to dla wielu polskich firm temat tabu

W dużej mierze brak inwestowania w AI przez polskie firmy to efekt braku odpowiednio przeszkolonego personelu. Sporo obaw budzą też kwestie prawne. Wciąż nie wiadomo, kto ma ponosić odpowiedzialność za błędy popełnione przez sztuczną inteligencję. Wiele firm zgłasza również obawy dotyczące ochrony danych i potencjalnych zagrożeń związanych z cyberbezpieczeństwem.

Dodatkowo, nawet przedsiębiorstwa, które decydują się na wdrożenie AI, często nie uzyskują oczekiwanych rezultatów. Powodem tego są nieodpowiednie standardy zarządzania, brak strategii wdrożeniowej oraz niska jakość dostępnych danych, co skutkuje problemami w efektywnym wykorzystaniu nowych technologii. Jeśli ten trend się utrzyma, Polska może jeszcze bardziej oddalić się od czołówki europejskich gospodarek pod względem innowacyjności.