ecommerce Lokowanie produktu

eBay w Polsce sobie nie poradził, ale nadal istnieje wielka szansa by podbić USA. Co najlepiej tam sprzedawać?

eBay w Polsce sobie nie poradził, ale nadal istnieje wielka szansa by podbić USA. Co najlepiej tam sprzedawać?
eBay w Polsce sobie nie poradził, ale nadal istnieje wielka szansa by podbić USA. Co najlepiej tam sprzedawać?
 

Powiedzenie „Cudze chwalicie, swego nie znacie” jest może i dosyć banalne, ale jakże uniwersalne. Polskie produkty są na świecie wysoko cenione, także w Stanach Zjednoczonych. Jakie polskie produkty popularne są w USA?

Polskie produkty popularne w USA

Niektórym może się wydawać, że polskie produkty za granicą, to głównie produkty spożywcze. Obecne już nawet w popkulturze jabłka, legendarna kiełbasa, czy też wręcz ikoniczne pierogi. Rzeczywistość jest jednak zgoła odmienna, choć oczywiście powiedzieć o rodzimych towarach eksportowych, a jednocześnie nie nawiązać do tych spożywczych, jest niemalże zbrodnią.

Rodzimy eksport odbywa się na cały świat i jego duża część dotyczy rynku unijnego, gdzie przepływ towaru wynika z natury rzeczy. Kraje skupione wokół Unii Europejskiej, czy też samego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, to jednak nie wszystko. Istotnym rynkiem eksportowym są bowiem Stany Zjednoczone. Jak wynika z danych dostępnych na rządowej stronie usa.trade.gov.pl, wartość polskiego eksportu sukcesywnie rośnie. Przykładowo w 2017 roku było to 7,11 mld dolarów.

Jeżeli zaś chodzi o grupy produktów, które eksportowane są z Polski do USA, to prym wiodą (jeżeli chodzi o wartość) poniższe kategorie towarów, w kolejności od największego udziału:

  • sprzęt transportowy
  • elektronika (także medyczna) i sprzęt komputerowy
  • maszyny
  • żywność (w sumie ponad 500 mln dolarów w 2017 roku, czyli 7,6% eksportu)
  • sprzęt elektryczny
  • meble
  • odzież i inne

Oczywiście mowa jest o dużych liczbach i pewnym generalnym ujęciu. Amerykanie jednak niewątpliwie cenią sobie jakość polskich produktów.

Kiełbasa, piwo, ceramika i bursztyn

Eksport produktów spożywczych do USA jest istotny. Chętnie kupują ją oczywiście Amerykanie polskiego pochodzenia, bądź Polacy mieszkający w USA, ale szkodliwe byłoby założenie, że jedynie oni. Popularność rodzimych produktów jest tak duża, że w amerykańskiej telewizji publicznej emitowano nawet program „Flavor of Poland”, którego założeniem było przybliżenie Amerykanom historii Polski i ciekawostek właśnie poprzez kuchnię.

Oczywiście, pierogi, gołąbki, schabowy, wędliny czy regionalne sery, a także piwo i wódka to produkty, które mocno się z Polską kojarzą. Stanowi to dosyć dużą szansę dla przedsiębiorców, którzy w popularności rodzimej kuchni, rosnącym eksporcie żywności do USA, a także popularyzacji wiedzy na temat rodzimych produktów, upatrywać mogą całkiem opłacalnej drogi rozwoju swoich firm.

Przykładowo, to, że polskie piwo od lat buduje swoją pozycję (głównie przez znane powszechnie marki), nie oznacza przecież, że mniejsi producenci piw craftowych nie mogą „doczepić” się do tej fali i otworzyć się na sprzedaż za oceanem.

To samo można odnieść do producentów wędlin. Jeżeli ktoś będzie w stanie wyrobić sobie markę, jako nieduży producent, w Polsce – a jako klienci jesteśmy w tym zakresie dosyć wybredni – to tym bardziej zaskarbi sobie sympatię zagranicznych klientów, którzy szczególnie upodobali sobie polskie wędliny. To samo można powiedzieć o producentach lokalnej żywności innego rodzaju, na przykład górskich serów czy regionalnych słodyczy.

Mamy się czym chwalić

Warto też poświęcić kilka słów na temat innych wyrobów, niż spożywcze, które silnie kojarzone są z Polską. Wyróżnić tu trzeba przede wszystkim rękodzieła i ceramikę (szczególnie z Bolesławca), ale także wiele, wiele innych produktów.

polskie produkty popularne w usa ceramika boleslawiec
Rodzima ceramika, szczególnie bolesławiecka, jest bardzo popularna na amerykańskim eBayu.

Nie można zapomnieć przy tej okazji oczywiście o wyrobach z „bałtyckiego złota”, czyli bursztynu. Jest to towar szczególnie cenny.

polskie produkty popularne w usa bursztyn
Ceny bursztynu dochodzą na eBayu do kwot o równowartości rzędu ok. 30 tys. złotych.

Nie sposób nie wspomnieć także o producentach obuwia i odzieży. Polskie marki odzieżowe na przestrzeni lat nie tylko dorównały tym „zachodnim”, ale nierzadko przewyższają je na przykład jakością oferowanych produktów. Zagraniczni klienci to dostrzegają, czego dowodzą rokrocznie rosnące wskaźniki eksportu w tym zakresie. Jako że jest to trend ogólny, to można go odnieść także do Stanów Zjednoczonych.

Warto też pamiętać, że nie chodzi jedynie o sam handel. Przepływ tradycyjnych towarów nie ma przecież jedynie wymiaru ekonomicznego. Polonia w USA stanowi blisko 10 mln osób, z czego jest to ponad 3% całości ludności Stanów Zjednoczonych.

polskie produkty popularne w usa husaria
Są też przykłady nieoczywiste. Tutaj na przykład replika zbroi husarskiej – dostępna w USA, wysyłana z Polski.

Oznacza to, że ogromny przepływ towarów odbywa się nie tylko na płaszczyźnie biznesowej. Transatlantyckie więzy rodzinne czy przyjaźnie powodują, że mnóstwo towarów krąży pomiędzy Polską a USA w postaci paczek, prezentów i tym podobnych, choć współpraca biznesowa pomiędzy rodakami w kraju i na obczyźnie także ma przecież miejsce.

Polskie produkty popularne w USA stanowią więc bardzo szeroki katalog, co z pewnością jest powodem do dumy.

Szybka wysyłka do USA? Nic trudnego

Partner tego wpisu, FedEx, jest szczególną firmą zajmującą się przewozem przesyłek. Swoją działalność opiera bowiem głównie o transport lotniczy. Pozwala to na utrzymanie bardzo krótkich, wręcz nieprawdopodobnych czasów doręczeń. W odniesieniu do przesyłek eksportowych i wówczas, gdy najcięższa paczka nie przekracza 68 kg, doręczenie może nastąpić już na następny dzień (w wypadku usługi FedEx International Priority), a nawet nazajutrz rano (FedEx International First).

Oczywiście wszystko zależy od miejsca nadania i przeznaczenia. Przykładowo, bursztyn wysłany na Alaskę, nadany w poniedziałek, trafi tam już w środę. I to przed 9 rano. W wypadku skorzystania z „bazowej” opcji Fedex International Economy, paczka powinna dotrzeć w około 4 dni. Warto to podkreślić raz jeszcze: z Polski do USA.

Więcej informacji na temat szybkich przesyłek eksportowych do USA można uzyskać na właściwej stronie internetowej. O samych usługach kurierskich międzynarodowych przeczytać można tutaj. Warto wspomnieć, że FedEx oferuje możliwość samodzielnego sprawdzenia zakładanego czasu dostawy. W tym celu wystarczy w specjalnym formularzu wpisać miejsce, z którego nadana będzie przesyłka, a także punkt docelowy.

Wpis powstał we współpracy z FedEx