Wydawać by się mogło, że Polacy nie darzą zaufaniem osób, które zajmują się doradztwem w sprawie zakupu, sprzedaży i wynajmowania nieruchomości w Polsce. Nic bardziej mylnego – z badań wynika, że nasi rodacy w dużej mierze wierzą w dobre intencje agentów nieruchomości, działających w naszym kraju. Tylko jedna piąta Polaków wystawia pośrednikom nieruchomości ocenę negatywną. Istnieje jednak duża liczba badanych osób, które zajmują w tym wypadku stanowisko neutralne.
Agenci nieruchomości swoją pracą wzbudzają zaufanie ponad połowy polskiego społeczeństwa
O tym, jak Polacy postrzegają obecnie pracę agentów i pośredników nieruchomości, mówi nam tegoroczne badanie portalu ogłoszeniowego nieruchomosci-online.pl. Wynika z niego, że aż 51,7 proc. Polaków wystawia pośrednikom nieruchomości pozytywną ocenę ich pracy. Negatywnie o ich działalności wypowiada się 22,2 proc. Polaków, a 26 proc. ankietowanych nie ma zdania w tej sprawie.
O wynikach badania wypowiadała się na łamach portalu Dominika Mikulska, B2B marketing manager w nieruchomosci-online.pl:
Niektórzy mogą być zaskoczeni taką oceną. W mediach – i tych tradycyjnych, i tych społecznościowych – przedstawiane są raczej przypadki nierzetelności pośredników, a nie korzyści płynące z ich usług. Ale wygląda na to, że te pierwsze są tylko pewnym fragmentem rzeczywistości.
Agentów nieruchomości oceniają najlepiej osoby, które miały zamiar wynajmować i sprzedawać swoje mieszkanie
Osoby, które chcą wynajmować mieszkanie, wyrażali się w 62 proc. pozytywnie na temat pracy pośredników nieruchomości. W przypadku zamiaru sprzedaży nieruchomości wynik ten był nieco niższy – wynosił 56,5 proc.
Nieco gorsze opinie o agentach nieruchomości wygłaszali najemcy i osoby chcące kupić mieszkanie – pozytywnie opinie o agentach wyrażało odpowiednio 49,7 i 47,7 proc. badanych.
W pracy agenta Polacy cenią sobie skuteczność działania i bezpieczeństwo
Badanie nieruchomości-online.pl pokazuje nam także, na jakie cechy agentów nieruchomości zwracają swoją uwagę Polacy. Okazuje się, że oprócz skuteczności i bezpieczeństwa transakcji, Polacy szanują także oszczędność czasu podczas współpracy z pośrednikami nieruchomości.
Biura nieruchomości otrzymywały oceny negatywne przede wszystkim za nieadekwatnie wysokie wynagrodzenie, brak zaangażowania w wypełnianie swoich obowiązków, brak efektów współpracy i nieinformowanie o działaniach pośrednika.
Polacy uważają także, że pośrednicy w pierwszej kolejności powinni weryfikować status prawny nieruchomości, przygotowywać i promować oferty, obsługiwać zainteresowanych, prezentować domy i mieszkania, organizować proces i dokumenty oraz weryfikować stan techniczny konkretnej nieruchomości. Polacy biorący udział w badaniu rzadziej twierdzili, że doradzanie w decyzjach czy reprezentowanie w negocjacjach, to ważne czynności podczas współpracy z agentami nieruchomości.