Była gnijąca panna młoda i jest eksplodujący Samsung Galaxy Note 7. Samsung wstrzymał produkcję urządzenia i namawia jego posiadaczy do dokonywania zwrotów. A co w tej sytuacji z pozostałymi akcesoriami?
Przeważnie wydatki związane z zakupem smartfona nie kończą się jedynie na nabyciu słuchawki. Niektórzy użytkownicy potrzebują też dodatkowych akcesoriów, takich jak wymienne obudowy, pokrowce, dodatkowe baterie, smyczki, zapasowe ładowarki, ładowarki samochodowe, ładowarki bezprzewodowe, zestawy słuchawkowe (…). Większość z nich trzeba kupić na wolnym rynku we własnym zakresie, gdyż producent nie dołącza ich do zestawu.
Czytaj też: Samsung został pozwany za swoją politykę aktualizacji Androida
Warto przy tym nadmienić, iż tego typu akcesoria można podzielić jeszcze na dwie podgrupy – oficjalne, przygotowane przez producenta telefonu specjalnie na jego potrzeby oraz nieoficjalne, które zewnętrzne firmy po prostu starają się dopasować do możliwości konkretnego modelu urządzenia (a czasem nawet o zupełnie uniwersalnych właściwościach).
Samsung Galaxy Note 7 a zwrot akcesoriów
W obliczu wycofywania ze sprzedaży Samsunga Galaxy Note 7 na łamach portalu The Verge pojawiło się uzasadnione pytanie o to, co w takiej sytuacji mają zrobić osoby, które zdecydowały się na zakup akcesoriów do swojego smartfona, a teraz ze względów bezpieczeństwa prawdopodobnie będą musiał go oddać i Samsung albo zwróci im pieniądze, albo namówi do zamiany na zupełnie niewybuchowego Samsunga Galaxy Edge 7. Otóż, jak donoszą użytkownicy Reddita („amerykański Wykop”) sklep Amazon przyjmuje zwroty akcesoriów do Note 7 i to nie tylko w ramach swojej standardowej polityki zwrotu 30 dni od momentu dokonania zakupu.
To się bardzo chwali, ponieważ kwestia zwrotu akcesoriów w świetle przepisów prawa, szczególnie polskiego, nie jest tak jednoznaczna. Przy próbie skorzystania z rękojmi należałoby bowiem stwierdzić, iż sprzedane akcesoria posiadają wadę fizyczną (w rozumieniu kodeksowym, a nie potocznym) lub prawną, co w sytuacji, gdy Samsung tylko namawia do zwrotów urządzenia, nie wydaje się do końca adekwatnym zastosowaniem tych przepisów.
Z drugiej strony akurat Samsung, szczególnie w zakresie akcesoriów ściśle dedykowanych Note 7, powinien wykazać inicjatywę, w której namawia sprzedawców do przyjmowania zwrotów (co w praktyce nie zawsze jest możliwe, wbrew powszechnej opinii zachłanni sprzedawcy bardzo często bywają dla ugodowego producenta utrapieniem). Potrafię sobie wyobrazić bowiem scenariusz, w którym posiadacze niezwracalnych akcesoriów dedykowanych Note 7 mogą domagać się od Samsunga odszkodowania z tytułu poniesionych kosztów, które zaowocowały nieprzydatnymi kawałkami skóry czy plastiku.