Z niedawno opublikowanego badania EY Polska wynika, że dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji wpływa na poziom niepokoju u około 70 proc. pracowników. Wielu z nich boi się nie tylko utraty pracy, ale także nie wierzy w możliwość awansu. Obawy dotyczą także nieczytelnego sposób komunikacji pracowniczej w firmach. Stały, szybki rozwój sztucznej inteligencji budzi opór wśród pracowników, którzy boją się jej trwałego wpływu na rynek pracy w Polsce i zagranicą.
Brak jasnego przekazywania komunikatów wewnątrz firmy jedną z przyczyn lęków pracowników przed utratą pracy
Dynamiczny rozwój AI jest z jednej strony bezpośrednią przyczyną niepewności pracowników co do przebiegu ich dalszej kariery zawodowej. Jednak brak spójnej polityki informacyjnej wewnątrz firmy może być także jedną z przyczyn lęków pracowników przed rozwojem AI. Wdrażanie planów działania w takiej sytuacji jest niezbędne po to, aby redukować obawy załogi przed zwolnieniem.
Implementacja AI to także procedura, która wymaga dostosowywania działania firmy na wielu szczeblach. Procedura ta wymaga przede wszystkim znacznej przebudowy organizacyjnej w przedsiębiorstwie. Jednak badania EY pokazują, że jeżeli polityka informacyjna w firmie zawodzi, pracownicy odczuwają niepewność co do ich przyszłości zawodowej, a także tracą wiarę w możliwości rozwoju zawodowego w danej firmie.
W tej sytuacji kluczową rolę mogą odgrywać liderzy. Do ich zadań powinno należeć przekazywanie wskazówek o zakresie obowiązków związanych z rozwojem AI
Współpraca liderów z załogą powinna obejmować przede wszystkim zakres obowiązków w świetle rozwoju AI. Jednak to nie wszystkie aspekty, jakie muszą zostać poruszone przez liderów. Powinni oni informować pracowników o prawnych konsekwencjach korzystania ze sztucznej inteligencji, a także przekazywać wiedzę, jak korzystać z AI w sposób etyczny.
Rozwój AI może w pierwszej kolejności dotknąć pracowników, którzy dysponują średnimi kompetencjami
Odbieranie miejsc pracy ludziom przez AI jest faktem. Jednak wielu ekspertów podnosi argument, w których wskazuje, że największe ryzyko zwolnienia dotyka pracowników o średnich kompetencjach. Przykładem mogą być konsultanci bankowi czy osoby, odpowiedzialne za przygotowywanie ofert firmowych dla klientów.
Mimo że w tej chwili nie widzimy zjawiska bezrobocia związanego z rozwojem AI, może ono w każdej chwili pojawić się także na polskim rynku pracy. Specjaliści już dzisiaj postulują utworzenie rozwiązań systemowych, dzięki którym rewolucja AI na rynku pracy nie będzie dotkliwa i nie spowoduje konsekwencji społecznych. Jednym z rozwiązań, proponowanych przez nich jest podnoszenie kwalifikacji pracowników, których miejsce pracy jest zagrożone przez rozwój AI.