Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów okazał się mało pobłażliwy dla firmy o nazwie Telekomunikacja Cyfrowa. Nałożono na nią karę w wysokości blisko pół miliona złotych.
O tym, że Telekomunikacja Cyfrowa nie jest firmą, za którą warto skakać w ogień, przekonywał już przed kilkoma miesiącami mój redakcyjny kolega Marcin Maj. Już w kwietniu UOKiK wydał tak zwane ostrzeżenie konsumenckie w sprawie tej instytucji, wskazując listę karygodnych praktyk stosowanych w relacjach z nieświadomymi konsumentami. O co konkretnie chodziło? Zarzucano, że:
- przedstawiciele operatora wprowadzają w błąd co do firmy, jaką reprezentują;
- proponują obniżenie abonamentu nie informując, że niższe stawki obowiązują jedynie przez dwa miesiące;
- kurierzy informują konsumentów, że podpisanie dokumentów oznacza tylko przedłużenie umowy;
- kurierzy zabierają ze sobą wszystkie podpisane dokumenty, zatem konsument nie może sprawdzić co podpisał;
Telekomunikacja Cyfrowa ukarana przez UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że na skutek prawie 300 skarg złożonych w sprawie Telekomunikacja Cyfrowa Sp. z o. o. podjęto decyzję o zbadaniu metod działania operatora. Przykładowa treść skargi opublikowana na stronie urzędu brzmiała:
Pani w telefonie przedstawia się że jest z telekomunikacji Orange, proponuje mi zmianę abonamentu telefonicznego za 25 zł. Pytam tą panią czy na pewno jest moim dotychczasowym operatorem, odpowiada, zapewnia że tak. Mam pani rachunek za telefon i widzę ile pani płaci, więc ja odpowiedziałam to już jak pani zrobi byle było dobrze. Powiedziała że otrzymam papier do podpisania przez jej kuriera.
Decyzja Urzędu o nałożeniu kary finansowej nie jest ostateczna – operatorowi przysługuje odwołanie. Warto jednak zauważyć, że UOKiK nie znalazł żadnych okoliczności łagodzących i wydaje się, że Telekomunikacja Cyfrowa stoi na straconej pozycji. Urząd wezwał również do zaprzestania skandalicznych praktyk.
Nie znaleźliśmy okoliczności łagodzących. Telekomunikacja Cyfrowa wprowadza w błąd, aby pozyskać jak największą liczbę klientów. Mimo że do spółki docierały liczne sygnały nie tylko od konsumentów, spółka nie zmieniła swoich działań. W skargach konsumenci informowali, że dowiedzieli się, że zmienili dostawcę usług telekomunikacyjnych dopiero po zawarciu umowy, najczęściej po otrzymaniu pierwszej faktury, bądź gdy dotychczasowy numer ich telefonu przestał działać. Telekomunikacja Cyfrowa dochodzi od konsumentów – za zerwanie umowy zawartej na czas oznaczony – kary w wysokości 550 zł – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kolejny raz zadziałał w interesie obywateli. Niestety, podmiotów stosujących podobne praktyki jak Telekomunikacja Cyfrowa jest więcej i działają one również na rynku energetycznym czy multimedialnym – nie tylko w telekomunikacji. Jak widać – warto zgłaszać takie przypadki Urzędowi, ale i mediom (np. na info@bezprawnik.pl), które pomagają tego typu sytuacje nagłośnić i medialnie wywrzeć presję na właściwych organach.