Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał tzw. ostrzeżenie konsumenckie w sprawie spółki Telekomunikacja Cyfrowa z Warszawy. UOKiK informuje, że przedstawiciele operatora wprowadzają w błąd co do firmy, jaką reprezentują, a ponadto:
- proponują obniżenie abonamentu nie informując, że niższe stawki obowiązują jedynie przez dwa miesiące.
- Kurierzy informują konsumentów, że podpisanie dokumentów oznacza tylko przedłużenie umowy.
- Kurierzy zabierają ze sobą wszystkie podpisane dokumenty, zatem konsument nie może sprawdzić co podpisał.
Niestety w Polsce od lat stosowane są podobne...hmmm... praktyki (wielu ludzi określa to innym słowem). Osobiście spotkałem się z tym raz, kiedy odwiedził mnie "przemiły" przedstawiciel handlowy dystrybutora energii. Przedstawił się jako "ktoś z Tauronu", zażądał okazania faktury i generalnie traktował mnie jak idiotę. Ja odgrywałem tę rolę z zapałem ale faktury nie pokazałem. Rozmowa stała się niemiła gdy chciałem się dowiedzieć kogo dokładnie ten człowiek reprezentuje. Z dużą niechęcią przyznał, że jednak nie jest z Tauronu. Potem dodał, że mimo wszystko nic się nie zmieni po podpisaniu umów (sic!).
Telefonia Cyfrowa też sięgnęła po takie praktyki chyba zapominając, że w Polsce już nakładano za to kary.
Sprawdź polecane oferty
RRSO 21,36%
Biuro "dla klientów Orange" i podobne numery
Zaledwie w styczniu tego roku UOKiK nałożył 2 mln zł kary na spółkę PGT działającą pod nazwą Telefonia Polska Razem. Ta firma również wprowadzała w błąd i nie przekazywała konsumentom podpisanych umów. Warto wiedzieć w jaki sposób PGT kierowała rozmową, by wprowadzić potencjalnego nabywcę usług w błąd.
– Bardzo mi miło. Dzwonię do Pani, ponieważ otrzymała Pani możliwość obniżenia abonamentu do kwoty zaledwie 29 zł brutto. Jest to kwota…
– Zaraz, zaraz. Pani jest z Telekomunikacji?
– Dzwonię z biura obsługi dla klientów Orange, dlatego się do Pani kontaktuję.
Prawda, że sprytne? Biuro obsługi dla klientów Orange to jednak coś innego niż biuro obsługi Orange, ale brzmi bardzo podobnie i to wykorzystywała PGT.
Podobnie działała także firma Novum, która przekonywała, że klient nadal pozostanie u dotychczasowego operatora, tylko rachunki będą przysyłane z innej firmy. Ponadto konsultanci Novum prosili o podanie danych klienta w celu ich rzekomego potwierdzenia. Klient "potwierdzał PESEL, imię, nazwisko, a konsultant tylko uzupełniał danymi formularze zamówienia usługi. W lutym 2016 roku Novum dostała od UOKiK 481 tys. zł kary
Niższą karę - tylko 354 tys. - dostała spółka PTS, znana również jako Telekomunikacja Dzień Dobry. W tym przypadku w rozmowie padało stwierdzenie „jest Pani naszą wieloletnią abonentką (…)”, które nie miało nic wspólnego z prawdą. Gdy natomiast klienci pytali kurierów o to z jakiej firmy pochodzą dokumenty, kurierzy odpowiadali coś w rodzaju "tam jest wszystko napisane".
W polu zainteresowań UOKiK z podobnych powodów znalazły się także firmy z rynku energii, mianowicie Polska Energetyka Pro, Novum oraz Energetyczne Centrum.
Telekomunikacja Cyfrowa udaje
Nic nie wskazuje by takie praktyki zniknęły z rynku lada dzień. Niektórzy konsumenci już o nich wiedzą, ale zawsze istnieje ryzyko wprowadzenia w błąd. Dlatego warto pamiętać, że sprzedawca powinien jasno poinformować konsumenta o firmie, jaką reprezentuje. Najlepiej zadać mu konkretne pytanie w rodzaju "Czy Pan reprezentuję firmę X?". Przedstawiciele uczciwych firm zwykle rozumieją dlaczego to pytania pada i z pewnością się nie obrażą.
Po drugie... nie dajcie się poniżyć. Z moich osobistych obserwacji wynika, że konsultanci różnych firm zaczynają zadawać pytania w rodzaju "a dlaczego nie chce Pan mniej płacić". Ewentualnie rzucają sugestie w stylu "No widzi Pan... ludzie nie chcą zawierać lepszych umów i później narzekają, że drogo". W jednym przypadku konsultant wprost powiedział mi, że postępuję "głupio" rezygnując z umowy.
Pamiętajcie, że takie zachowanie konsultanta ma was skłonić do zakupu. Tego człowieka w istocie nie interesuje czy będziecie płacić mniej. Cechą mądrego konsumenta jest podejmowanie decyzji w sposób świadomy i przemyślany, a nie pod wpływem chwili. Bądźcie mądrymi konsumentami.