Marka Uncle Ben’s postanowiła popracować nad wizerunkiem swojej marki. Prawdopodobnie może zmienić nazwę i logo. To efekt paranoi, która zbiera żniwo w USA. Strach przed oskarżeniem o rasizm prowadzi do kuriozalnych zachowań.
Logo Uncle Ben’s jest znane na całym świecie
Marka powstała w 1943 roku i zajmuje się sprzedażą ryżu i produktów spożywczych z nim powiązanych. Od 1946 roku jej logiem jest uśmiechnięty czarnoskóry mężczyzna w starszym wieku. Właścicielem marki jest koncern Mars. Doszedł on do wniosku, że obecne czasy to doskonała okazja, żeby zastanowić się nad odbiorem wizualnym swoich produktów. Analizując logo Uncle Ben’s wyciągnął wniosek, że nie ma już miejsca na rasizm. Obecnie walka z nim w Stanach Zjednoczonych przybiera różne formy. HBO MAX zdjęło „Przeminęło z wiatrem”, które powróci wraz z wyjaśnieniami, że niewolnictwo to nic dobrego. Natomiast koncern Mars ogłosił, że w ramach solidarności z czarnoskórymi trwają prace nad poprawą wizerunku marki i zerwaniem z rasistowskimi skojarzeniami.
Wujek (uncle) oraz ciotka (aunt) to popularne swojego czasu w Stanach Zjednoczonych określenie na starszych czarnoskórych ludzi. Niech was nie zmyli pieszczotliwa forma. Używano tego zwrotu, żeby nie musieć mówić do czarnoskórych per pan/pani. W Stanach Zjednoczonych od lat pojawiały się głosy, że przyzwolenie na stosowanie takich nazw dla marek zobojętnia ludzi na problem rasizmu.
Nie tylko logo Uncle Ben’s może zniknąć z powodu rasizmu
Po 130 latach zniknie marka produktów śniadaniowych Aunt Jemima. Nazwa pochodzi od starej piosenki śpiewanej na plantacjach bawełny przez czarnoskórych niewolników. Aunt Jemima budziła już kontrowersje zanim wybuchły zamieszki w Stanach Zjednoczonych spowodowane śmiercią George’a Floyda. W 2015 roku na łamach New York Times zwracano się o zmianę loga produktu, które kojarzy się z rasizmem panującym na południu Ameryki. Wizerunek uśmiechniętej Jemimy oparty był na stereotypie czarnoskórej służącej, która gotowała w kuchni, zajmowała się domem swojego pana, ale przy tym zawsze była pełna ciepła i dobra dla domowników. Skojarzenia podkreślały reklamy utrzymane w tym duchu. To ma się szybko zmienić. Właściciel marki, koncern Pepsi powiedział dość i zapowiedział całkowity rebranding produktów Aunt Jemima. Dodatkowo przekaże kilka milionów dolarów na pomoc dla czarnoskórych.
Następne w kolejce do zmiany loga w celu walki z rasizmem to marka syropów śniadaniowych Mrs. Butterworth’s i produkty Cream of Wheat. Butelka tego pierwszego może przypominać czarnoskórą służącą. Drugi produkt posługiwał się wizerunkiem uśmiechniętego kucharza Afroamerykanina. Niestety śmiem wątpić, czy taka zmiana przyniesie jakikolwiek skutek poza koniecznością wydania dodatkowych milionów dolarów na zbudowanie świadomości zrebrandowanych marek.