REKLAMA
  1. Home -
  2. Codzienne -
  3. Uszkodzona przesyłka, kurier odjechał, a sprzedawca wymaga protokołu szkody? To nielegalne
Uszkodzona przesyłka, kurier odjechał, a sprzedawca wymaga protokołu szkody? To nielegalne

Regulamin sklepu internetowego wymaga spisania protokołu szkody, aby móc reklamować towar z tytułu uszkodzenia mechanicznego? To nielegalne, o czym warto pamiętać zwłaszcza przed nadchodzącymi Świętami Bożego Narodzenia, kiedy liczba paczek dostarczanych przez kurierów będzie olbrzymia.

Według szacunków PWC, w 2016 roku w Polsce będzie dostarczonych blisko 350 milionów przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych. W tak ogromnej liczbie przesyłek z pewnością znajdzie się wiele takich, których stan - z różnych przyczyn - będzie odbiegał od oczekiwań. Mechaniczne uszkodzenie przesyłki może być konsekwencją niewłaściwego zabezpieczenia towaru przez nadawcę, może także nastąpić w czasie transportu - czy to z winy kuriera, czy pracowników w punktach przeładunkowych.

Uszkodzona przesyłka? Dla sprzedawców to problem klienta, nie ich

Wielu sprzedawców, którzy wysyłają swoje towary za pośrednictwem firm kurierskich, umieszcza w swoich regulaminach zapisy, które mogą brzmieć np. w  ten sposób:

REKLAMA
  • "Reklamacje dotyczące uszkodzeń mechanicznych przesyłek, powstałe podczas transportu, będą rozpatrywane tylko i wyłącznie na podstawie protokołu szkody sporządzonego w dniu odbioru przesyłki. Protokół powinien być podpisany przez kuriera (dostawcę) i Klienta";
  • "Sklep nie uwzględnia reklamacji wynikłych z uszkodzeń produktu podczas transportu. Sklep dokłada wszelkich starań, aby paczka była dobrze zabezpieczona. Wszelkie reklamacje tego typu należy kierować do Poczty Polskiej lub Kuriera - w zależności od wybranego sposobu dostawy paczki";
  • "Reklamacje dotyczące uszkodzeń mechanicznych przesyłki powstałych podczas transportu będą rozpatrywane tylko i wyłącznie po sporządzeniu protokołu szkody podpisanego przez odbiorcę i dostawcę przesyłki";
  • "Reklamacje dotyczące uszkodzeń mechanicznych towarów będą rozpatrywane tylko i wyłącznie po sporządzeniu protokołu reklamacyjnego podpisanego przez Kupującego i dostawcę (listonosza lub kuriera)".

Wiecie, co łączy wszystkie powyższe zapisy? Wszystkie z nich zostały uznane za tzw. klauzule niedozwolone przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Takie zapisy sugerują klientowi, że ten nie może reklamować produktu, jeśli uszkodzenie wyjdzie na jaw w późniejszym terminie.

Uszkodzona przesyłka - kto odpowiada?

Warto pamiętać, że za wady produktu odpowiadać może sprzedawca lub przewoźnik - w zależności od tego, kiedy doszło do uszkodzenia. Przepisy prawa nie przewidują obowiązku sporządzania protokołu szkody. Oczywiście, jeśli zauważymy uszkodzenie przesyłki, warto taki protokół spisać i np. sporządzić dokumentację fotograficzną.

REKLAMA

Ale nie dajmy się nabrać na twierdzenie sprzedawcy, że uszkodzona przesyłka to problem klienta, jeśli takiego protokołu nie sporządzono. To, po prostu, nielegalne.

Dołącz do dyskusji

zobacz więcej:

Najnowsze
Warte Uwagi