Ważne zmiany dla kredytobiorców. Dziś wchodzą w życie nowe przepisy

Finanse Dołącz do dyskusji
Ważne zmiany dla kredytobiorców. Dziś wchodzą w życie nowe przepisy

Dziś wchodzą w życie przepisy ustawy o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów; to implementacja przepisów unijnej dyrektywy NPL. Dla kredytobiorców oznacza spore zmiany – na szczęście pozytywne. 

Ważne zmiany dla kredytobiorców. Skorzystają m.in. ci, którzy mają problem ze spłatą zobowiązania

Jak przypomina bankier.pl, dziś, 19 lutego, wchodzą w życie nowe przepisy, które powinny szczególnie zainteresować kredytobiorców. Dzięki implementacji zyskają m.in. kredytobiorcy mający problem ze spłatą zaciągniętego zadłużenia; teraz kredytodawca będzie musiał zaproponować klientowi spóźniającemu się ze spłatą wnioskowanie o restrukturyzację zadłużenia. Co istotne, możliwość restrukturyzacji zadłużenia ma być proponowana wszystkim kredytobiorcom – a nie, jak do tej pory, wyłącznie osobom, które zaciągnęły kredyt hipoteczny.

Co zatem, zgodnie z nowymi przepisami, powinien zrobić kredytodawca, gdy kredytobiorca spóźnia się z uiszczeniem raty zobowiązania? W pierwszej kolejności podmiot, który udzielił kredytu, powinien wysłać wezwanie do uiszczenia zapłaty zaległości; minimalny czas na dokonanie płatności powinien wynieść 14 dni roboczych. To, co jednak najistotniejsze, to w wezwaniu kredytodawca powinien poinformować kredytobiorcę o możliwości złożenia wniosku o restrukturyzację zadłużenia – kredytobiorca ma na to 14 dni roboczych. Pod pojęciem restrukturyzacji kryje się natomiast albo refinansowanie kredytu, albo zmiana warunków umowy kredytowej; mowa zarówno o wydłużeniu okresu spłaty zobowiązania, odroczeniu spłaty części rat, jak i np. zmianie oprocentowania czy nawet częściowym umorzeniu zobowiązania.

Oczywiście warto podkreślić, że wcześniej kredytobiorcy również mogli refinansować zaciągnięte zobowiązania czy negocjować z kredytodawcą warunki umowy; teraz jednak kredytodawca będzie mieć obowiązek każdorazowego uświadamiania kredytobiorcy, że taka możliwość faktycznie istnieje.

Kredytodawcy mają przypominać klientom, że mogą ubiegać się o restrukturyzację rozwiązania. Ale przepisy nie wymuszają na nich pozytywnego rozpatrywania takich wniosków

Co ciekawe, wniosek o restrukturyzację zobowiązania (i konieczność przypominania przez kredytodawcę, że klient może złożyć taki wniosek) nie oznacza jeszcze, że kredytodawca musi się zgodzić na refinansowanie zobowiązania czy zmianę warunków umowy. Ustawodawca zobowiązuje bowiem kredytodawców jedynie do „posiadania odpowiednich polityk i procedur dotyczących stosowania adekwatnych środków restrukturyzacyjnych przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego”. Istotne jest zatem to, by kryteria analizy wniosków o restrukturyzację były ustandaryzowane – nie ma natomiast wymogu, by za każdym razem, jeśli klient wyrazi taką chęć, doprowadzać do restrukturyzacji zadłużenia.

Warto też wspomnieć, że dzięki nowym przepisom kredytobiorcy mogą spodziewać się też bardziej przejrzystego systemu informowania o zmianach w umowach kredytowych; nie później niż 30 dni przed zmianą kredytobiorca powinien m.in. otrzymać przejrzysty opis proponowanych zmian, harmonogram ich wdrożenia oraz zostać poinformowany, że może złożyć reklamację – lub, jeśli nie zostanie ona uwzględniona – wniosek do Rzecznika Finansowego. Należy jednak podkreślić, że jeśli zmiany w umówię są dokonywane na wniosek kredytobiorcy lub zgodził się on przy podpisaniu umowy na przekazywanie podobnych informacji bez konieczności zachowania przez bank 30-dniowego okresu, to bank jest zwolniony z tego obowiązku.