Przez internet? Można. Przez telefon? Oczywiście. Ale od 16 listopada w urzędach skarbowych podatnik będzie mógł spotkać się z urzędnikiem osobiście, by ten rozwiał jego wszelkie wątpliwości.
Wydaje się, że bezpieczniejsze i wygodniejsze rozwiązanie przygotował dla ubezpieczonych ZUS – wideowizyta w ZUS. Należy jednak docenić, że urzędnicy starają się ułatwić kontakt obywatelowi, przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka zakażenia. Bez wątpienia bowiem przyjmowanie umówionych osób jest wariantem bezpieczniejszym niżeli sytuacja, w której ludzie sami z siebie, nieumówieni, szturmowaliby urzędnicze pokoje.
W których województwach program już działa
Pilotażowo umawianie wizyt indywidualnych na określony dzień i godzinę w urzędach skarbowych wprowadzono latem w województwach podlaskim i wielkopolskim. Spotkało się to z pozytywnym odbiorem społeczeństwa zamieszkującego te regiony. Dlatego też od 26 października rozszerzono tę formę na kolejne pięć województw: dolnośląskie, lubuskie, opolskie, śląskie i warmińsko-mazurskie. A już od 16 listopada będzie to możliwe w całym kraju.
W jaki sposób można umówić wizytę
Wizytę można umówić zarówno przez internet, jak i telefoniczne. Możliwe jest również umówienie jej bezpośrednio w urzędzie skarbowym – tuż przy wejściach są stanowiska przeznaczone do umawiania terminów spotkań z urzędnikami.
Dość długi czas oczekiwania
Jedyne co budzi niepokój to terminy. W przypadku województw, w których wprowadzono taką możliwość 26 października, najbliższy termin wyznaczony był na 9 listopada. Jeśli na starcie czas oczekiwania wynosi ok. dwóch tygodni, to obawę budzi czy w miarę funkcjonowania programu czas oczekiwania na wizytę w urzędzie się nie wydłuży. Oczywiście może stać się zupełnie odwrotnie i terminy będą z dnia na dzień, więc za wcześnie by wpadać w pesymizm.
Nie ma co ukrywać, iż do pilotażu zostały wybrane mniejsze województwa, gdzie liczba petentów jest zdecydowanie mniejsza niż w największych metropoliach. W Warszawie, Krakowie, Wrocławiu czy Gdańsku system na starcie mógłby się „zapchać”. Pozostawienie na sam koniec wdrażania projektu w miejscach, w których będzie to najtrudniejsze, wydaje się dobrym rozwiązaniem. Daje więcej czasu na wdrożenie oraz eliminację błędów, które być może się pojawią i dotkną mniejszą liczbę podatników. Znaczące utrudnienia już na starcie byłyby spaleniem programu.
Krajowa Administracja Skarbowa namawia do załatwiania spraw online
Najlepszą i najbardziej bezpieczną formą jest kontakt z fiskusem przez internet. Niemal wszystkie sprawy da się załatwić bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. Alternatywnie zalecane są rozmowy telefoniczne. Można skorzystać z infolinii Krajowej Informacji Skarbowej lub bezpośrednio kontaktować się z własnym urzędem skarbowym.