Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił system e-wizyt. Na razie można korzystać z tej opcji w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu. Od 4 listopada usługa będzie dostępna we wszystkich oddziałach. Udogodnienie ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa Polakom.
– Czekamy na klientów online – zachęca prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.
Wystarczy komputer lub smartfon z kamerką i mikrofonem. To klient wybiera dogodny dla siebie termin i godzinę e-wizyty, ale wyłącznie w dni robocze w godz. 9.00 – 14.30. Maksymalny czas trwania spotkania wynosi 20 minut. Z pracownikami organu rentowego można porozmawiać w kwestiach rent i emerytur, zasiłków, ubezpieczeń i składek.
– E-wizyta to kolejne udogodnienie, które wprowadzamy, aby podnieść jakość i bezpieczeństwo obsługi naszych klientów. To nowa e-usługa, dzięki której można załatwić sprawę w z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie, bez wychodzenia z domu – podkreśla profesor Uścińska.
Jak zamówić e-wizytę w ZUS
By zarezerwować wirtualną wizytę należy wejść na stronę internetową ZUS. Podajemy swoje dane kontaktowe, takie jak imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail oraz kod pocztowy miejsca zamieszkania.
Musimy też określić zakres merytoryczny porady, tak by rozmowa była prowadzona przez kompetentnego pracownika jednego z działów: zasiłki, emerytury i renty, firmy i pracujący, założenie profilu PUE. Docelowo ma również być wdrożona pomoc doradcy ds. ulg i umorzeń.
Dzień przed spotkaniem na wskazany podczas rejestracji numer telefonu otrzymamy sms z przypomnieniem o e-wizycie. Natomiast w dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem, otrzymamy maila z linkiem. Klikając w link, połączymy się z pracownikiem ZUS, który na kontakt z założenia powinien czekać.
W przypadku jeśli będziemy chcieli porozmawiać o swojej konkretnej sprawie, a nie uzyskać ogólną poradę, wówczas zostaniemy poproszeni o pokazanie do kamery naszego dokumentu tożsamości. Lepiej więc zawczasu go przygotować, by nerwowo nie poszukiwać, gdyż czas płynie.
Możliwa e-wizyta w imieniu innej osoby
W niektórych przypadkach sam zainteresowany nie może porozmawiać z pracownikiem ZUS. W takich sytuacjach możliwe jest załatwienie sprawy przez opiekuna faktycznego lub prawnego. Również w imieniu innej osoby może odbyć rozmowę pełnomocnik, o ile pełnomocnictwo było wcześniej zarejestrowane w ZUS. Wcześniej jednak, jeszcze na etapie rezerwacji e-wizyty, należy zaznaczyć właściwą opcję.