Wyciek danych abonentów w sieci Play to błąd zewnętrznej firmy

Technologie Dołącz do dyskusji (2)
Wyciek danych abonentów w sieci Play to błąd zewnętrznej firmy

Błąd w aplikacji internetowej usługi sieci Play spowodował wyciek danych abonentów – firma twierdzi, że jest to błąd zewnętrznej firmy.

Wykorzystując pewien błąd w usłudze internetowej sieci Play, bramki SMS dla firm, można poznać, kto jest abonentem wielu numerów. Działania aplikacji można traktować jako wyciek danych abonentów, gdyż usługa dopasowuje do numerów opisy z książek telefonicznych abonentów sieci Play.

Usługa, świadczona dla sieci Play przez firmę zewnętrzną, ma za zadanie umożliwić wysyłanie SMSów o tej samej treści do wielu odbiorców, których dane można pobrać z wcześniej przygotowanej listy. Z usługi skorzystał Michał Dziak, właściciel firmy z Wrocławia. Wybrał z ogólnodostępnej, rządowej bazy danych numery firm, którym chciał wysłać informację.

Przygotował tabelę zawierającą jedynie numery telefonów i zaimportował ją do usługi. Ku swojemu zdziwieniu stwierdził, że aplikacja dodała do wielu numerów opisy. Wśród wielu skrótowych, takich jak: koparka, tato, mama, zamrażanie rur, znalazły się nazwiska. Dziennikarze Gazety Wrocławskiej także spróbowali skorzystać z usługi i także w tym przypadku program sam dodał opisy do numerów.

Podobno o błędzie sieci Play zgłaszano problemy już w kwietniu i do tej pory nikt nie zajął się tym błędem. Gdy nagłośniły sprawę media, rzecznik firmy zawyrokował, że za usługę tę odpowiada firma zewnętrzna i jeśli faktycznie są z nią problemy, które nie zostaną usunięte, to przestanie ona być dostępna.

Po doniesieniach na ten temat pojawiły się spekulacje dotyczące tego, co może być przyczyną takiego działania usługi. Jedni twierdzą, że dane mogą być pobierane z bazy, w której kopie swoich książek telefonicznych trzymają użytkownicy sieci (backup danych), a inni, że mogą to być informacje przeciekające z usługi pozwalającej na wykonywanie połączeń przez internet lub też aplikacji Play instalowanej na smartfonach klientów tej sieci. Poczekamy na zakończenie „wewnętrznego śledztwa” i sprawdzimy, czy Play poprawił usługę czy ją zamknął.

Masz problemy związane z kradzieżą, wyciekiem lub bezpieczeństwem danych i chciał(a)byś uzyskać poradę prawnika? Z redakcją Bezprawnik.pl współpracuje zespół prawników specjalizujących się w poszczególnych dziedzinach, który solidnie, szybko i tanio pomoże rozwiązać Twój problem. Opisz go pod adresem e-mailowym kontakt@bezprawnik.pl, a otrzymasz bezpłatną wycenę rozwiązania sprawy.

Zdjęcie z serwisu shutterstock.com