- Home -
- Moto -
- Nadchodzą trzykrotnie wyższe mandaty za wykroczenia drogowe. Wreszcie, chociaż to dwukrotnie za mało
Po 16 latach w końcu mogą wzrosnąć kary za wykroczenia drogowe, nałożone w drodze postępowania mandatowego. Wyższe mandaty są słuszne, jednak — nawet w proponowanym wydaniu — stanowczo zbyt niskie.

Nadchodzą wyższe mandaty za wykroczenia drogowe
Jak informuje RMF FM, Ministerstwo Infrastruktury proponuje znaczne podwyższenie maksymalnej kwoty mandatu, którą można nałożyć w drodze postępowania mandatowego sprawcy konkretnego wykroczenia. Warto przypomnieć, że wartość ta — od 16 lat — wynosi jedynie 500 złotych. Należy też nadmienić, że 16 lat temu minimalne wynagrodzenie za pracę oscylowało wokół jedynie 800 złotych, toteż relacja najwyższego mandatu do wynagrodzenia jedynie wówczas mogła być jakkolwiek dotkliwa.
Proponowana przez Ministerstwo Infrastruktury najwyższa kwota mandatu to 1 500 złotych. Jest to rozwiązanie dobre, ale i tak stanowi zbyt niską karę, jak na nasze warunki. W Polsce mandaty są w zasadzie nieodczuwalne, a niesubordynowani kierowcy traktują je jako jedynie lekką uciążliwość.
Problem z wysokością mandatów był tak absurdalny, że aby jakkolwiek zwiększyć odczuwalność sankcji, stosowanych wobec piratów drogowych, zamiast podwyższyć kwoty mandatów, wprowadzono możliwość zatrzymania prawa jazdy na 3 miesiące, co przez wiele środowisk jest krytykowanym pomysłem, przyrównywanym do wylewania dziecka z kąpielą.
Kolejna zmiana — fotoradary znowu w rękach straży miejskiej?
Proponowanych zmian w obszarze prawa ruchu drogowego może być więcej. Zapytani o pomysł, który od jakiegoś czasu pojawiał się w przestrzeni publicznej, czyli przywrócenia fotoradarów gminom, Ministerstwo Infrastruktury wprost dementuje — w tym momencie nie ma takiego pomysłu. Pomysł sukcesywnie powraca, więc niewykluczone jest, że za jakiś czas znowu staniemy się krajem fotoradarów.
Trzeba też przypomnieć, że to Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zajmuje się taryfikatorem mandatów, a nie Ministerstwo Infrastruktury. Mając jednak na względzie dotychczasową jednomyślność w rządzie, można pokusić się o stwierdzenie, że nic, co nie jest zaaprobowane przez linię ideologiczną partii rządzącej, nie pojawi się jako oficjalne doniesienie medialne.
Jaki jest prawdopodobny cel wprowadzenia takich regulacji? Biorąc pod uwagę liczbę wypadków (i w ogóle kulturę na polskich drogach), specyficzną mentalność wielu polskich kierowców i quasi-autolegitymizację, wyrażającą się w nietraktowaniu prawa poważnie, bo „na chłopski rozum jest ono głupie” (a bo znak stoi w złym miejscu, a to droga jest przecież dobra, więc ograniczenie prędkości jest bezzasadne), łatwo można stwierdzić, że potrzebne są rozwiązania bezwzględne.
Nie zmienią się natomiast kary grzywny, które nakładane są przez sądy. Wysokość grzywien za wykroczenia wynika z ustawy (Kodeks wykroczeń), a nie z taryfikatora mandatów.
zobacz więcej:
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz
03.07.2025 6:53, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 5:45, Miłosz Magrzyk
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski