Większość podatników (a zwłaszcza przedsiębiorców) unika wizyty w urzędzie skarbowym, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. Wynika to nie tylko ze stereotypów na temat skarbówki, ale też – w dużej mierze – z doświadczeń części podatników. Ministerstwo Finansów chce chyba jednak sprawdzić, czy faktycznie jest tak źle, bo zamierza badać… zadowolenie podatników z obsługi w urzędach skarbowych.
Zadowolenie podatników ze skarbówki
Jak donosi „Rz”, Ministerstwo Finansów ma zamiar przeanalizować politykę urzędów skarbowych wobec podatników. Jednym z pierwszych działań, jakie MF podejmie w tym kierunku, będzie zbadanie… zadowolenia podatników z obsługi w urzędach skarbowych. Resort zamierza też sprawdzić, jak podatnicy oceniają urzędników skarbówki, którzy przychodzą do nich na kontrolę. Prawdopodobnie podatnicy wypełnialiby w tym celu specjalne ankiety. Szczegóły na razie nie są jednak znane, bo całą akcją ma się zająć profesjonalna firma badawcza wyłoniona w przetargu.
„Postawy nieprzyjazne wobec podatników mają być eliminowane”
Dlaczego MF nagle postanowiło zbadać zadowolenie podatników ze skarbówki, a dokładniej – z poziomu obsługi urzędów i kontrolerów? Tadeusz Kościński, minister finansów, twierdzi, że „jeśli coś nie jest mierzone, to nie można tym dobrze zarządzać”. Z kolei wiceminister finansów (i jednocześnie zastępca szefa KAS) Tomasz Słaboszowski zapowiada, że „postawy nieprzyjazne wobec podatników mają być eliminowane”. Jednocześnie daje do zrozumienia, że nawet jeśli podatnik sam zasłużył sobie na zastosowanie wobec niego konkretnego środka prawnego, to środki te powinny być „miarkowane”.
Opiekun dla firm
Zadowolenie podatników ze skarbówki, a właściwie z kontaktu z urzędnikami, to jedno. Ministerstwo Finansów jednak ewidentnie zamierza ocieplić relacje na linii podatnicy-fiskus. Prawdopodobnie w głównej mierze chodzi o przedsiębiorców, którzy nie ukrywają, jaki na ogół mają stosunek do skarbówki i organów podatkowych państwa.
To, że ministerstwu zależy na ociepleniu tych relacji może choćby świadczyć fakt, że MF uruchomiło specjalną usługę dla firm (chociaż – jedynie dla tych największych). Chodzi o przydzielenie takim podmiotom specjalnego opiekuna, który ma „umożliwić realizację obowiązków podatkowych w sposób sprawny i ekonomiczny”. Firmy same mogą zdecydować, czy chcą przystąpić do programu nazwanego „Infolinią Front Office”. Przydzielony opiekun miałby rozwiewać ich wątpliwości. Inna sprawa, że można mieć pewne wątpliwości co do skuteczności takiego opiekuna. Zwłaszcza, że często sam resort publikuje niejasne objaśnienia dla podatników.
Czy MF faktycznie uda się zmienić stosunek podatników do skarbówki? Z raportu PwC z 2019 r. wynikało, że ponad 30 proc. podatników było niezadowolonych z poziomu obsługi urzędników. O tym, że urzędnicy ignorują prawa przedsiębiorców, a skarbówka ma lepiej traktować podatników ze względów wizerunkowych, pisałam już zresztą na Bezprawniku jakiś czas temu.
Działania skarbówki negatywnie oceniają zresztą także specjaliści – całkiem niedawno jeden z doradców podatkowych publicznie powiedział, że skarbówka to być może największa zorganizowana grupa przestępcza w kraju.
Oczywiście pogłębione badania dotyczące tej kwestii to dobry pomysł (być może do resortu w końcu dotrze, co najbardziej drażni podatników). Nie wiadomo, jednak, czy po poznaniu wyników badań MF zdecyduje się na wprowadzenie rzeczywistych zmian. Resort równie dobrze może skupić się jedynie na poprawie wizerunku skarbówki i działaniach o charakterze pijarowym.