Zakaz rozmów o wynagrodzeniu nałożony przez pracodawcę jest nieskuteczny. Choć czasami jednak nie wolno

Praca Prawo Dołącz do dyskusji
Zakaz rozmów o wynagrodzeniu nałożony przez pracodawcę jest nieskuteczny. Choć czasami jednak nie wolno

W większości przedsiębiorstw utarło się, iż pracodawca zakazuje rozmów o wysokości wynagrodzeń. Forma tego zakazu jest różna, ale najczęściej widnieje jako zapis w umowie regulującej stosunek pracy. Okazuje się jednak, że jest zupełnie inaczej. Pracownik o wysokości swojego wynagrodzenia może dość swobodnie rozmawiać. Natomiast, gdy pracodawca udzieliłby informacji o wynagrodzeniu pracownika nieuprawnionej osobie trzeciej, to czekają go z tego tytułu niemiłe konsekwencje.

Zakaz rozmów o wynagrodzeniu zawarty w umowie jest nieskuteczny

Pracodawca nie może zakazać pracownikowi rozmów o wysokości jego wynagrodzenia ze współpracownikami. Wynagrodzenie stanowi dobro osobiste pracownika i może on, swoim dobrem swobodnie dysponować w taki sposób, jaki uważa za stosowny. Może zatem rozmawiać zarówno o swoim wynagrodzeniu podstawowym, premii, jak również o wszelkich bonusach jakie otrzymał. Pracownik może również zapytać pracodawcę o wysokość wynagrodzeń na podobnych stanowiskach w firmie. Pracownika nie można w żaden sposób ukarać, ani nawet upominać za otwartą rozmowę o swoim wynagrodzeniu.

Rozmowa między pracownikami o zarobkach może pomóc im w uniknięciu sytuacji, w której któryś z nich zostałby nierówno traktowany przez pracodawcę. W zasadzie należałoby wysnuć wnioski, iż porównywanie wysokości wynagrodzeń jest z punktu widzenia pracownika wskazane. Pracownicy mogą w ten łatwy sposób uniknąć dyskryminacji płacowej. Nadal, w szczególności istotne będzie porównywanie zarobków na podobnych stanowiskach przez kobiety i mężczyzn. Jednak jawność płac pewnie rozwiałaby wątpliwości w tym zakresie.

To pracodawca powinien bardziej uważać niż pracownik

To pracodawca, ujawniając wysokość wynagrodzenia pracownika, naraża się na odpowiedzialność prawną. Pracownik, którego zarobki zostały ujawnione, może pociągnąć pracodawcę do odpowiedzialności cywilnej, a nawet karnej. W końcu wynagrodzenie tak jak wspomniano już wyżej, stanowi jego dobro osobiste, które zostało niewątpliwie naruszone.

Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa

Pracownik powinien jednak mieć na uwadze, że wysokość jego wynagrodzenia będzie cenną informacją dla konkurencji pracodawcy. Może nawet doprowadzić do podstępnego oferowania przez konkurencję korzystniejszych warunków pracy. To z kolei mogłyby wpłynąć niekorzystnie na działalność innego przedsiębiorcy, prowadząc nawet do jego upadku. Zatem pracownik powinien liczyć się z tym, iż informując konkurencję swojego pracodawcy o wysokości wynagrodzenia, może narazić się jednak na konsekwencje dyscyplinarne, łącznie ze zwolnieniem. Pracownik powinien dbać o dobro firmy. Ujawnianie informacji, które mogą posiadać wartość gospodarczą, ocenić można jako działanie na szkodę zakładu pracy.