Najnowsze badanie zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku rzuciło światło na zainteresowanie Polaków zakupami w nowoczesnym wymiarze internetu, zwanym metaverse. Aż 31 proc. osób robiących zakupy online słyszało o takim pomyśle. To dużo więcej niż w poprzednim roku, gdy wskaźnik wyniósł 18 proc. Na bieżąco z tym trendem są głównie mężczyźni i mieszkańcy większych miejscowości, liczących powyżej 250 tys. mieszkańców. Mimo wszystko nadal spora grupa klientów nie jest przekonana do takiej formy handlu.
Badanie przeprowadził Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS), we wrześniu i październiku 2023 roku, na zlecenie Santander Consumer Banku. Wykorzystano metodę telefonicznych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Wzięło w nim udział 1000 dorosłych Polaków będących aktywnymi użytkownikami internetu w kontekście zakupów.
Zakupy w metaverse? Zdania są podzielone
Metaverse odnosi się do świata umożliwiającego interakcję z wirtualnym otoczeniem w sposób zbliżony do rzeczywistości. Charakteryzuje się brakiem jednolitej definicji. Składa się z wielu cyfrowych wersji rzeczywistości tworzących przestrzeń do nowych form interakcji społecznych. Zbudowany z różnych technologii cyfrowych, w tym wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, metaverse służy do rozmaitych celów. W tym takich jak: rozrywka, edukacja, praca, komunikacja i handel, umożliwiając tworzenie i wymianę dóbr cyfrowych oraz rzeczywistych.
W raporcie „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” Santander Consumer Bank skupił się na gotowości klientów do eksplorowania zakupów w wirtualnej rzeczywistości. Okazuje się, że co trzeci ankietowany wyraził chęć skorzystania z takiej formy zakupów. Najmocniej zainteresowane są tym osoby czterdziestoletnie oraz przed trzydziestką, z wyższymi niż przeciętne dochodami (od 7 tys. zł na rękę). Jednak aż ponad 40 proc. respondentów nie jest zainteresowanych robieniem zakupów w metaverse.
Personalizacja i ekologia
Okazuje się, że dla ponad jednej trzeciej z nas, czyli 37 proc., personalizacja w zakupach internetowych ma średnie znaczenie. Niecała jedna czwarta, 23 proc. ankietowanych, przyznała, że jest to dla nich ważne, a dla 14 proc. – bardzo ważne. Szczególnie mężczyźni (30-latkowie) cenią sobie takie indywidualne podejście. Dla 11 proc. respondentów, z dominującą grupą seniorów, personalizacja nie ma znaczenia.
Ekologia to kolejny aspekt, który ma wpływ na decyzje zakupowe Polaków. 7 proc. badanych przyznaje, że nie wspierają marek ignorujących zasady zrównoważonego rozwoju. Aż 25 proc. badanych (głównie czterdziestolatków i osób z wyższym wykształceniem) przykłada do tego dużą wagę, jednak jest w tej kwestii mniej radykalna. Z kolei 12 proc. ankietowanych (głównie osoby w wieku 50–59 lat i zarabiające do 1999 zł netto) nie widzi problemu w kupowaniu produktów od marek niezaangażowanych w ochronę środowiska.