Bank Pocztowy niestety dostaje rykoszetem z powodu problemów Poczty Polskiej
Pomimo tego, że sytuacja finansowa Banku Pocztowego nie jest obecnie zła (zysk netto: 102,6 mln zł i wzrost o ok. 24,4 % r/r), wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że zła kondycja finansowa Poczty Polskiej nie pozwala tej instytucji na odpowiednie rozwinięcie skrzydeł na polskim rynku bankowym.
Ostatnimi czasy Poczta Polska zdementowała także pogłoski o planach sprzedaży Banku Pocztowego. Prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz informował w maju tego roku dla PAP, że bank ten jest integralną częścią Poczty Polskiej S.A. i w najbliższej przyszłości tak właśnie pozostanie.
Problemy z kosztami operacyjnymi i płynnością finansową Poczty Polskiej (która jest właścicielem około 75% akcji Banku Pocztowego), a także znaczące straty netto tej instytucji nie mogą pozostać bez wpływu na postrzeganie Banku Pocztowego przez Polaków. Wielu z nas po prostu boi się trzymać w nim swoje pieniądze, gdyż ma z tyłu głowy obawę o bezpieczeństwo zdeponowanych tam środków finansowych.
Nie jest przecież tajemnicą, że problemy finansowe Poczty Polskiej od wielu lat wpływają pośrednio na brak zdolności do inwestowania w infrastrukturę Banku Pocztowego, a zamykanie placówek pocztowych w wielu miejscowościach tutaj oczywiście nie pomaga, ponieważ to często tam klienci Banku Pocztowego załatwiali swoje sprawy.
Co ważne, kluczowe w tej sprawie są też skargi na funkcjonowanie Poczty Polskiej, a także interwencje Najwyższej Izby Kontroli (np. negatywna ocena digitalizacji PP). Pomimo tego, że te problemy nie dotyczą bezpośrednio Banku Pocztowego, mogą oczywiście być jego obciążeniem, gdyż Poczta Polska jest niestety w polskim społeczeństwie synonimem archaiczności, braku sprawnego działania i nadmiernego przerostu biurokracji.
Plany modernizacji mogą być jedynym ratunkiem dla Banku Pocztowego
Światełkiem w tunelu są usprawnienia technologiczne, które są wprowadzane ostatnio w Banku Pocztowym. Świadczą one o chęci rozwoju, co jest już samo w sobie światełkiem w tunelu. Należą do nich przede wszystkim:
- uruchomienie funkcji PocztowyID – zdalnego potwierdzania tożsamości dla klientów,
- wideoweryfikacji – klienci będą mogli założyć konto osobiste przez aplikację,
- rozszerzenie usługę automatycznych płatności za przejazdy autostradami aplikacji mobilnej.
Wprowadzanie tego typu usług jest dowodem na to, że Bank Pocztowy chce cały czas rozwijać się technologicznie, pomimo ciążącego na nim złej reputacji Poczty Polskiej, uznawanej w naszym społeczeństwie za państwowego molocha, który jest niezdolny do samonaprawy i zmiany największych dysfunkcji w swoim działaniu.