Przedsiębiorcy będą musieli złożyć wyjaśnienia dotyczące składki zdrowotnej. ZUS rozsyła pisma

Finanse Firma Dołącz do dyskusji
Przedsiębiorcy będą musieli złożyć wyjaśnienia dotyczące składki zdrowotnej. ZUS rozsyła pisma

ZUS rozsyła przedsiębiorcom pisma, w których informuje o wszczęciu postępowania administracyjnego i jednocześnie prosi o wyjaśnienia rozbieżności dotyczących składki zdrowotnej. Czego właściwie ZUS oczekuje od przedsiębiorców?

ZUS rozsyła przedsiębiorcom pisma. Chodzi o składkę zdrowotną

Jak informuje „Rz”, pierwsi przedsiębiorcy otrzymali już listy od ZUS, w których Zakład zawiadamia ich o wszczęciu postępowania administracyjnego. Ma to związek z rozliczeniem składki zdrowotnej – ZUS w piśmie prosi przedsiębiorców, by wyjaśnili rozbieżności między dochodem z rocznego rozliczenia składki zdrowotnej a wykazanym w zeznaniu PIT.

Wszystko przez to, że po zmianach w ramach Polskiego Ładu składka zdrowotna liczona jest od dochodu z działalności gospodarczej; tymczasem dochód będący podstawą wymiaru składki zdrowotnej w wielu firmach różni się od dochodu wykazanego w zeznaniu podatkowym. Dlaczego tak się dzieje? Powodem może być np. sporządzanie na początek i na koniec roku remanentu towarów przez przedsiębiorców, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jak tłumaczy na łamach „Rz” Magdalena Michałowska ze Stowarzyszenia Współpracujących Biur Rachunkowych, rozbieżności mogą pojawić się również u tych przedsiębiorców, którzy w trakcie roku zawiesili działalność na parę miesięcy lub sprzedawali środki trwałe.

Co powinien zrobić przedsiębiorca?

Osoby prowadzące działalność gospodarczą, które otrzymają takie pismo z ZUS, powinny wytłumaczyć, skąd wzięły się rozbieżności. Aby to było jednak skuteczne, konieczne może być dołączenie faktur oraz księgi przychodów i rozchodów. jak tłumaczy Michałowska, ZUS może oczekiwać nawet rachunku zysków i strat od firm, które prowadzą pełną księgowość – mimo że nie przekłada się on wprost na dochód podatkowy.

Co zatem zrobić w takiej sytuacji? W pierwszej kolejności – odpisać na pismo z ZUS, wyjaśniając, skąd wzięły się rozbieżności. Jeśli to okaże się niewystarczające, należy przesłać dokumenty wymagane przez Zakład. W przypadku problemów z przesłaniem ich za pośrednictwem PUE ZUS, można je wydrukować i zanieść do oddziału. Najistotniejsze jest jednak przede wszystkim to, by przedsiębiorca odpowiedział na pismo – w innym wypadku za brak reakcji grozi kara.

Kontrole ze strony ZUS nie powinny dziwić – Zakład ma obowiązek sprawdzić, dlaczego pojawiły się rozbieżności. Winić należy przede wszystkim rządzących, którzy o potencjalnych problemach byli ostrzegani przez księgowych i innych specjalistów. Po raz kolejny nie zrobiono jednak nic, by zapobiec konsekwencjom, z którymi teraz muszą mierzyć się zarówno przedsiębiorcy, jak i księgowi czy biura rachunkowe.