REKLAMA
  1. Home -
  2. Prawo -
  3. Czy jeśli zwracamy towar, to czy sprzedawca może od nas wymagać dołączenia paragonu? A jeśli tak - to w jakich sytuacjach?
Czy jeśli zwracamy towar, to czy sprzedawca może od nas wymagać dołączenia paragonu? A jeśli tak - to w jakich sytuacjach?

W ostatnim czasie wzrosła sprzedaż przez internet. Ze względu na jej specyfikę wiele rzeczy zwracamy po ich otrzymaniu. Prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w ciągu 14 dniu wydaje się stosunkowo proste. Oprócz obowiązkowego oświadczenia o odstąpieniu od umowy sprzedawcy często wymagają również dołączenia do paczki paragonu. Czy jest to zgodne z prawem?

Justyna Bieniek29.07.2020 11:02
Prawo

Zwrot towaru bez paragonu — kiedy?

Procedura zwrotu towarów zakupionych przez internet jest stosunkowo prosta. Wysyłamy oświadczenie o odstąpieniu od umowy wraz z towarem na adres sprzedawcy. Ten, w ciągu 14 dni, powinien zwrócić nam pieniądze. Bardzo często zdarza się jednak, że obok oświadczenia sprzedawca żąda od nas również dowodu zakupu, czyli paragonu. Czy jest to zgodne z przepisami? Nie do końca.

Zwrot bez paragonu nie jest nową kwestią i był już wielokrotnie poruszany przez UOKiK. Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu zwroty dokonywane na podstawie odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie muszą zawierać paragonu. Mało tego, żądanie dołączenia paragonu i uzależnianie od tego przyjęcia zwrotu jest niezgodnie z prawem. Sprzedawca za takie praktyki może ponieść karę finansową.

REKLAMA

Założeniem stworzenia rozwiązań prawnych dotyczących zwrotu towaru zakupionego przez internet było maksymalne uproszczenie procedury. W związku z tym tworzenie kolejnych obowiązków formalnych uważane jest za zbędne. Sklep internetowy nie może wymagać od konsumenta dołączenia do zwracanego towaru paragonu. Podobnie jak nie może takich obowiązków umieszczać w regulaminach sklepu. Tego typu postanowienia znajdują się na liście niedozwolonych postanowień umownych.

Zwrot towaru bez paragonu w sklepie stacjonarnym

Procedury zwrotu w opisanym wyżej przypadku nie można mylić z bardzo często przyznawanym prawem do zwrotu towaru w sklepach stacjonarnych. Nie jest ono uregulowane żadnymi przepisami i zależy całkowicie od polityki wewnętrznej danego sklepu. W takich przypadkach wymóg okazania paragonu jest jak najbardziej obowiązkowy, jeżeli oczywiście sklep tego wymaga. W tym przypadku nie mają zastosowania przepisy dotyczące ochrony konsumentów. Oczywiście sprzedawca może uznać taki zwrot, ale zwykle bez przedstawienia paragonu jest to mało prawdopodobne.

REKLAMA
Dołącz do dyskusji
Najnowsze
Warte Uwagi