W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie pracy, automatyzacja staje się coraz bardziej istotnym elementem. Jak wynika z najnowszej analizy przeprowadzonej przez ClickMeeting, polscy pracownicy, szczególnie ci w wieku 60+, są zaskakująco przychylni automatyzacji pracy. Przyjrzyjmy się, jak różne pokolenia w Polsce postrzegają automatyzację oraz jakie korzyści i wyzwania widzą w nowoczesnych technologiach.
Zgodnie z badaniem, aż 85% pracowników w wieku 60+ pozytywnie ocenia automatyzację pracy. To najwyższy odsetek wśród wszystkich grup wiekowych. Starsi pracownicy dostrzegają w automatyzacji szansę na ułatwienie wykonywania codziennych obowiązków, co może przekładać się na ich większą wydajność i mniejsze obciążenie fizyczne oraz psychiczne. Warto podkreślić, że tylko 3% z tej grupy uważa, że automatyzacja mogłaby utrudnić ich pracę.
Perspektywa Milenialsów ma w sobie mniej entuzjazmu
Milenialsi (28-44 lata) wykazują się większym sceptycyzmem wobec automatyzacji. Chociaż 75% z nich widzi w niej potencjalne korzyści, 5% uważa, że automatyzacja może wręcz komplikować ich obowiązki. To najwyższy odsetek negatywnych opinii wśród wszystkich badanych grup. Milenialsi, często będący w okresie najbardziej intensywnej kariery zawodowej, mogą obawiać się, że automatyzacja będzie wymagała od nich dodatkowego czasu na naukę nowych systemów czy dostosowywanie się do zmieniających się warunków pracy.
Analiza ClickMeeting pokazuje, że Gen Z (18-27 lat) i baby boomers (60+) najlepiej radzą sobie z zachowaniem równowagi między pracą a życiem prywatnym. Tylko 18% pracowników w wieku 60+ i 20% w grupie Gen Z czuje się przepracowanych. Dla porównania, aż 31% milenialsów i 26% osób z pokolenia X (45-59 lat) odczuwa nadmierne obciążenie pracą.
Dobrą wiadomością jest, że większość pracowników zgadza się, że narzędzia ułatwiające work-life balance, takie jak praca zdalna czy hybrydowa, mogą znacząco poprawić ich wydajność. 73% respondentów uważa, że tam, gdzie to możliwe, praca zdalna powinna stać się standardem.
Najmłodsze pokolenie, Gen Z, które dopiero wchodzi na rynek pracy, ma najbardziej krytyczne spojrzenie na funkcjonowanie firm. Aż 41% młodych pracowników uważa, że polskie firmy korzystają z technologii rzadziej i mniej skutecznie niż ich europejskie odpowiedniki. Młodzi ludzie są bardziej wymagający, jeśli chodzi o efektywność procesów w miejscu pracy i oczekują, że pracodawcy będą inwestować w nowoczesne technologie, które ułatwią im pracę.
Automatyzacja pracy jest nieuniknionym trendem, który przynosi zarówno korzyści, jak i wyzwania. Starsi pracownicy widzą w niej przede wszystkim ułatwienie pracy i zwiększenie wydajności, podczas gdy milenialsi są bardziej ostrożni, obawiając się komplikacji (a może po prostu tego, że docelowo automatyzacja zabierze im pracę, co jest już obojętne emerytom lub prawie emerytom).
Najmłodsze pokolenie domaga się ponadto większej efektywności i lepszego wykorzystania nowoczesnych technologii w firmach. Dla pracodawców oznacza to konieczność inwestowania w narzędzia, które wspierają work-life balance oraz dostosowywanie się do oczekiwań różnych grup wiekowych. Jak zauważa Martyna Grzegorczyk, Marketing Operations Manager w ClickMeeting, firmy, które chcą przyciągnąć i zatrzymać młodych pracowników, muszą stale rozwijać swoje technologie i dbać o dobrostan swoich zespołów.