Każdy, kto korzysta z usług administracji publicznej w sposób zdalny, wie, jak duży postęp technologiczny dokonał się w tej materii w ciągu ostatnich lat. Jednak tak szybki rozwój cyfrowego uwierzytelniania nie mógłby się dokonać bez wkładu całego sektora bankowego. Przypomniał o tym niedawno na łamach serwisu Bank.pl Robert Trętowski, wiceprezes Krajowej Izby Rozliczeniowej.
Bez banków tak szybki rozwój cyfrowych metod weryfikacji tożsamości nie byłby możliwy
Prezes KIR mówił na łamach Bank.pl o sukcesie cyfrowej metody weryfikacji tożsamości „moje ID”. Z tej metody uwierzytelniania online skorzystano już 340 mln razy. W samym 2023 roku średnia dzienna liczba uwierzytelnień za pomocą tej metody wyniosła 290 tys., a w rekordowym momencie osiągała 1,4 miliona. Wiceprezes KIR tłumaczy, że tak wielkie zainteresowanie tego typu cyfrowym systemem uwierzytelniania, jest spowodowane prawidłowym dopasowaniem usługi do oczekiwań rynku oraz klientów.
Wiceprezes KIR podkreślał jednak, że bez systemów bezpieczeństwa, jakimi obecnie dysponują polskie banki, nie byłoby możliwe osiągnięcie tak spektakularnej popularności cyfrowych systemów uwierzytelniania. Płynność działania systemów, kompatybilność technologicznych rozwiązań bankowych z administracją publiczną, a także zaawansowane technologie zabezpieczeń, to według prezesa KIR kluczowe elementy stabilności całego systemu.
Współpraca z bankami zwiększa bezpieczeństwo i zmniejsza znacząco koszty funkcjonowania e-administracji
Wiceprezes KIR w swojej wypowiedzi dla Bank.pl, podkreślił także, że ścisła współpraca z bankami ma wpływ na bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa całego systemu. Nie bez znaczenia w tym wypadku jest także wysoki poziom zaufania społecznego do banków w Polsce. Ścisła współpraca z instytucjami finansowymi ma także inny efekt – zmniejsza koszty, które musiałyby być poniesione w przypadku konieczności stworzenia osobnych systemów uwierzytelniania dla administracji publicznej.
Robert Trętowski podkreśliła także, że współtworzenie wraz z sektorem bankowym usług takich jak mObywatel, czy bazy PESEL, to jeden z najważniejszych aspektów cyfryzacji Polski.
Raporty potwierdzają wzrost wskaźnika cyfryzacji w Polsce
Z raportu „eGovernment benchmark 2023” wynika, że Polska należy do czterech krajów, w którym obserwujemy najszybszy wzrost wskaźnika cyfryzacji w administracji publicznej. Jednak autorzy raportu przypominają, że jest jeszcze dużo rzeczy do poprawy. Jedną z nich jest dostępność e-administracji dla obywateli innych państw lub obywateli polskich, mieszkających za granicą naszego kraju.
Transgraniczna dostępność e-usług w administracji publicznej to jednak nie tylko polski problem. Z raportu wynika, że zaledwie 49 proc. europejskich usług publicznych jest dostępnych dla osób, które mieszkają za granicą danego kraju.