Świeżaki chciały dobrze, przynajmniej w teorii. W praktyce wiemy natomiast, że promocja Biedronki zwabiła nad Polskę jakieś przedziwne szaleństwo. Ludzie są skłonni iść z powodu tych przedziwnych maskotek do więzienia (bo kradną naklejki, a nawet urządzają zorganizowane napady na hurtownie) lub... oddawać siebie za zabawki.
Świeżaki w sieci Biedronka pojawiły się już rok temu
Pierwszy rzut Świeżaków trafił do Biedronki już rok temu. I choć akcji było głośno, to nie powodowała aż takich patologii. Tym niemniej szczytna idea dyskontu Biedronka, polegająca na promowaniu zdrowego trybu życia (za sprawą zdrowej diety), również spotkała się z oburzeniem. Sprawa trafiła nawet przed oblicze Zespołu Orzekającego Komisji Etyki Reklamy, a konkretnie dotyczyła karty do gry nazwanej „Panna Cukrzyca”.
Biedronka stroną w sporze Świeżaki vs Panna cukrzyca
Skarżącą trudno jest nazwać w tym wypadku „madką”, ponieważ miała na miejscu dobro swojego dziecka, jak również i innych dzieci w obliczu niedostatecznej edukacji społecznej dotyczącej cukrzycy. Pod tymi postulatami podpisała się jedna z fundacji diabetyków, zaś matce zależało na tym, by nie stygmatyzować dzieci chorych na cukrzycę jako wyłącznie rezultat złej diety.
Sprawdź polecane oferty
RRSO 20,77%
Z drugiej strony... czy reakcja na kartę do gry publikowaną w ramach Świeżaków nie była troszkę przesadzona? Patrząc przez pryzmat swojej prywatnej sprawy skarżąca próbowała ingerować w treść całkiem sensownej i potrzebnej kampanii.
Oto jak broniła się Biedronka
Jeronimo Martins jak zawsze w bardzo wyczerpujący, staranny i cierpliwy sposób odpowiedziało na skargę.
Autor skargi nie wykazał, aby działanie Jeronimo Martins Polska zagrażało naruszeniu interesu innego przedsiębiorcy lub klienta.
(...) Karta ma za zadanie ustrzec dzieci przed nadużywaniem słodyczy. Materiały z karty "Panna Cukrzyca" nie mają jednak na celu wyczerpującego opisu choroby jaką jest cukrzyca. Nie dotyczą też cukrzycy typu 1 - choroby autoimmunologicznej, której występowanie nie ma związku z dietą."
Świeżaki i Panna Cukrzyca to tylko część większego problemu
Oczywiście, zgodnie z podejrzeniami, skarga złożona przed Komisję Etyki Reklamy została przez Zespół Orzekający odrzucona ze względu na niedopatrzenie się przesłanek reklamy nieetycznej lub niezgodnej z prawem. Jakkolwiek rozżalenie matki jest w tym wypadku zrozumiałe, to nie sposób zauważyć, że kolejny raz matka jakiegoś dziecka - nawet wykraczająca poza spektrum często wyśmiewanej, internetowej patologii - przez pryzmat swoich prywatnych doświadczeń stara się narzucać innym swój sposób myślenia o świecie.
W tym wypadku mogła ucierpieć bardzo ważna, udana i pożyteczna kampania edukacyjna związana z obecnością Świeżaków w sieci Biedronka. Prawnicy Jeronimo Martins dobrze zabrali się do sprawy, jak zawsze wykazując wszystkie swoje atuty w tej sprawie, a niezależny organ orzekający przyznał im rację, jednak coraz częściej opinia społeczna ulega tego typu jednostkowym "fanaberiom" rezygnując ze słusznych inicjatyw w ochronie uczuć zdecydowanych mniejszości.