Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny nałożył karę w wysokości 1000 zł na sklep Biedronka za uwidocznienie na półce z lekami hasła „zawsze niskie ceny”.
Biedronka ukarana za reklamę tanich leków
Inspektor praktykę sklepu Biedronka uznał za naruszenie zapisów Prawa farmaceutycznego, które mówią, że zakazana jest reklama placówek obrotu pozaaptecznego i ich działalności odnosząca się do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych. Informację o wydanej decyzji przekazał jako pierwszy portal dla farmaceutów mgr.farm:
„Starszy inspektor farmaceutyczny ujawnił, że produkty lecznicze posiadają ceny detaliczne uwidocznione na listwie cenowej na tzw. podkładzie cenowym, opatrzonym hasłem >>Zawsze niskie ceny<<. Zgodnie z oświadczeniem kierownika sklepu, umieszczenie informacji na podkładach cenowych „Zawsze niskie ceny” jest hasłem standardowym sklepów i dotyczy całego asortymentu sklepu. Wygląd etykiet cenowych jest narzucony przez centralę i personel nie ma możliwości usunięcia napisu (informatyk wprowadza ceny dla całej sieci sklepów)” – wskazano w decyzji inspektora.
Stwierdzono w niej, że informacja o cenach leków, umieszczanych na listwach cenowych na podkładach cenowych, opatrzonych hasłem „Zawsze niskie ceny”, stanowi zachętę ich do zakupu w niskiej cenie. Narusza tym sposobem art. 94a ust. 1a Prawa farmaceutycznego.
Portal mgr.farm informuje, że nie jest to pierwsza kara nałożona przez inspekcję farmaceutyczną na sklep. W 2018 r. Śląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny ukarał inny sklep, w którym na regałach z lekami umieszczono etykiety z cenami oraz napisami o treści “ZAWSZE TANIO” oraz “ZOOBACZ”. Skontrolowany sklep musiał zapłacić 1500 zł kary.
Wiele sklepów wieloasortymentowych, w których sprzedawane są leki, ma kłopoty z wypełnianiem przepisów Prawa farmaceutycznego. Właściciele większości z nich sądzą, że ustawa jest skierowana wyłącznie do aptek, punktów aptecznych i hurtowni farmaceutycznych, ale tak bynajmniej nie jest. W efekcie np. półki sklepowe, na których wystawione są leki, nie mogą być oznakowane identycznie jak inne półki, na których sprzedaje się np. żywność bądź chemię gospodarczą.