- Home -
- Dobre wiadomości -
- Black Friday w Ikea? Zdziwisz się ile… nie wydasz. Ikea robi to dobrze!
Na Black Friday w Ikea spodziewałam się tłumów. Tymczasem szwedzka sieć zaskoczyła kolekcją „Przyda się”, która uświadamia klientom jak wiele bezużytecznych rzeczy kupują pod wpływem impulsu w Black Friday.

Black Madness
Tradycja Black Friday przywędrowała do nas zza oceanu i natychmiast zyskała szeroką aprobatę, nie tylko wśród zakupoholików, ale i łowców przedświątecznych okazji. Sklepy oczekują na klientów z atrakcyjnymi promocjami i korzyściami. Któż z nas nie kupił pod wpływem impulsu czegoś, co przeleżało kolejne 2 lata w szafie? Chyba każdemu zdarzyło się kupić rzecz, której w rzeczywistości nie potrzebuje. W konsekwencji, w 2017 r. w Black Friday aktywność zakupowa konsumentów wzrosła aż o 624 proc. w porównaniu do innych dni powszednich. Kompletne szaleństwo.
Black Friday w Ikea
Mimo, że szwedzka sieć znana jest z marketingowych perełek, Black Friday w Ikea zaskoczył chyba wszystkich klientów odwiedzających stronę www. Sieć przygotowała bowiem kolekcję „Przyda się”, która składa się… z wszystkich rzeczy kupowanych bez namysłu lub pod wpływem impulsu.

Na kolekcję składają się „nigdy nie używane akcesoria kuchenne”, „dawno nieotwierana szafa z nieużywanymi ubraniami”, „długoleżący komplet jadalniany z piwnicy” czy „dawno zapomniane akcesoria dziecięce ze strychu”. Brzmi znajomo? Podobne „zakupy wstydu” prawdopodobnie chomikuje każdy z nas.

Czemu ma służyć akcja Ikei?
Nietypowy pomysł na Black Friday w Ikea ma zwrócić uwagę klientów na wszystkie rzeczy, które kupują i przechowują na „kiedyś”, „przyda się”, „na prezent”, „bo warto”. Ikea zmusza swoich klientów do zweryfikowania koszyka i dokonywania zakupów z głową: przemyślanych i sensownych. Sieć zachęca również do nadania drugiego życia wszystkim przedmiotom z kolekcji „Przyda się”. Zamiast kupować nowe, poleca korzystać jak najdłużej z tych już posiadanych, nadawać im świeżość i nowe zastosowania.

Marketing na medal
Jak twierdzi Agata Czachórska, kierownik Projektu Circular IKEA, IKEA Retail w Polsce:
„W IKEA chcemy ograniczać zużycie zasobów, dlatego dążymy do tego, by naszą działalność prowadzić w oparciu o koncepcję gospodarki o obiegu zamkniętym. Co to znaczy? To, że wykorzystujemy materiały odnawialne, ponownie przetworzone i nadające się do recyklingu, korzystamy z odnawialnych źródeł energii, pracujemy nad rozwiązaniami, dzięki którym nasze produkty będą mogą służyć jeszcze dłużej i wrócić do obiegu – naprawiane, ponownie użyte oraz poddane recyklingowi.”

Black Friday w Ikea to nie tylko doskonała akcja, ale i pstryczek w nos dla konkurencji. Zakupowe szaleństwo niejednokrotnie generuje zawrotne obroty, ale również wyższą liczbę zwrotów, gdy zakupowa gorączka mija, a do głosu dochodzi zdrowy rozsądek. W Black Friday 2018 radzimy na co zwrócić uwagę podczas zakupów. Okazuje się bowiem, że znana porównywarka cen ukrywa ich historię przed Black Friday. W konsekwencji konsument nie ma możliwości sprawdzić, czy oferowany produkt rzeczywiście jest przeceniony (ceneo ukrywa sprawdź historię ceny).
Tymczasem w „czarny weekend” czytelnikom Bezprawnika polecamy artykuł: „Black Friday 2019 – po bezprawniczemu i na żywo wybieramy najlepsze promocje dla naszych czytelników”.
zobacz więcej:
30.06.2025 20:19, Rafał Chabasiński
30.06.2025 16:17, Rafał Chabasiński
30.06.2025 15:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 13:30, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 12:55, Mateusz Krakowski
30.06.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 10:57, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 10:51, Rafał Chabasiński
30.06.2025 10:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 9:17, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 8:30, Rafał Chabasiński
30.06.2025 8:07, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 7:02, Aleksandra Smusz
30.06.2025 5:57, Rafał Chabasiński
29.06.2025 18:00, Rafał Chabasiński
29.06.2025 14:36, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 12:35, Joanna Świba
29.06.2025 10:32, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 9:31, Rafał Chabasiński
29.06.2025 8:17, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 7:20, Rafał Chabasiński
29.06.2025 6:29, Miłosz Magrzyk
28.06.2025 19:08, Mateusz Krakowski