Black Friday w Polsce staje się niewątpliwie tradycją. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zamówienie OVHcloud, Polacy pokochali czarnopiątkowe zakupy. Wydaje się ponadto, że epidemia koronawirusa może tę tradycję umocnić.
Black Friday w Polsce
OVHcloud zleciło przeprowadzenie ankiety, którą zrealizowano w październiku 2020 na grupie 1000 respondentów w wieku 18-65 lat. Zadano kilka pytań związanych z zakupami podczas Black Friday. Okazuje się, że czarny piątek staje się powoli – acz jednoznacznie – nową zakupową tradycją.
Sama popularność czarnopiątkowych przecen sukcesywnie rośnie. W 2019 roku około połowa Polaków skorzystała z jakiejś promocji podczas Black Friday, a w tym roku wartość ta prawdopodobnie będzie wyższa. Aż 49% ankietowanych stwierdziło jednak, że podczas zakupów występowały utrudnienia.
Na wolne ładowanie strony internetowej wskazało 33% ankietowanych, utrudnienia w dodawaniu towarów do wirtualnego koszyka zasygnalizowało 14% pytanych, zaś na pytanie o problemy z płatnością odpowiedzi pozytywnej udzieliło 13% uczestników badania.
Robert Paszkiewicz, który odpowiada za region Europy Środkowo-Wschodniej w OVHcloud tak komentuje powyższe dane.
Wystarczy, że strona sklepu ładuje się dłużej niż 2-3 sekundy, a potencjalny klient opuści ją, szukając okazji gdzie indziej. Mamy tu więc do czynienia z sytuacją „przygotuj się lub zgiń”. To, co mnie osobiście cieszy, to coraz lepsze przygotowanie firm do szału zakupów. Przyczyniła się do tego także obecna sytuacja – wymuszając zmiany i mobilizując e-sklepy do jeszcze szybszego rozwoju. Pytanie, czy to wystarczy na tegoroczny Black Friday, który tym razem w zdecydowanej większości będzie „online”?
Warto zaznaczyć, że internet będzie głównym kanałem handlu przedświątecznego, na co wpływ ma niewątpliwie epidemia koronawirusa. A jak na tegoroczne zakupy zapatrują się ankietowani?
Black Friday w 2020 roku w zasadzie tylko w sieci
W tym roku zakupy podczas Black Friday zrobi 60% Polaków, zastanawia się 30%, a zdecydowanie nie skorzysta z promocji jedynie 10% respondentów. Co istotne – i w żadnym wypadku nie dziwne – aż 87% zapytanych zakupy zrobi w internecie. Prawie połowa deklaruje, że będzie to tylko sieć – a więc nie sklepy stacjonarne – zaś jedynie 13% stwierdziło, że zakupy będzie robić jedynie w sklepach stacjonarnych.
W tym roku Black Friday wypada 27.11, a centra handlowe w dalszym ciągu są zamknięte. Wydaje się, że mało prawdopodobne jest ponowne otwarcie obiektów, stąd tym bardziej eCommerce zyskuje na wartości. Badania robiono w momencie, gdy centra handlowe zamknięte nie były, więc można chyba założyć, że niemalże wszyscy zakupy zrobią w tym roku w sieci, chyba że uda się otworzyć część obiektów przed Black Friday.
Warto także zwrócić uwagę na aspekty finansowe i na to, co zamierzamy kupować. Zapytano respondentów o to, ile zamierzają wydać podczas Black Friday. Prawie połowa, bo 41%, planuje przeznaczyć na zakupy ponad 500 zł. Prawie drugie tyle przewiduje przedział 200-500 zł.
Zakupy wyrażać się będą głównie w odzieży i obuwiu (co stanowi 79%). Kupować będziemy też elektronikę (58%), kosmetyki (52%) czy dobra cyfrowe (23%) w postaci ebooków czy gier. Bardzo ciekawe prezentuje się inny trend, który także dotyczy cen, ale nie tyle ich wysokości, ile atrakcyjności względem „codziennych” ofert.
Obniżka to ma być obniżka
Początki Black Friday w Polsce kojarzą się pewnie z dosyć często spotykanymi praktykami polegającymi między innymi na swego rodzaju wprowadzania konsumentów w błąd co do cen. Szybko się jednak uczymy i rokrocznie coraz częściej do cen podchodzimy krytycznie i z dużą dozą rozsądku.
Wpływ na ten fakt ma prawdopodobnie to, że niemalże co trzeci Polak (23%) padł ofiarą manipulacji cenowej podczas ostatniego Black Friday. Nie da się ukryć, że nie tylko sama subiektywnie odbierana atrakcyjność ceny, ale i faktyczność promocji, staje się coraz bardziej istotną wartością.
Częściej zwracamy też uwagę na bezpieczeństwo transakcji. Mimo to niestety prawie połowa pytanych nie weryfikuje sprzedawcy przed dokonaniem zakupu. Jedynie 30% ankietowanych przyznało, że nie podaje danych kart płatniczych w niezweryfikowanych miejscach.
OVHcloud stwierdziło, że Black Friday staje się także i polską tradycją. Trudno się z tym nie zgodzić. Zakupy w sieci – także dzięki dobrze rozwiniętym usługom kurierskim i systemom płatniczym – są coraz wygodniejsze. Ten trend będzie się z pewnością utrzymywał.