Z ostatnio przeprowadzonych badań wynika wyraźnie, że firmy w Polsce coraz częściej borykają się z wysokimi cenami energii. Przedsiębiorstwa często także nie wiedzą, jak sobie radzić z tym zjawiskiem. Badanie SW Research na zlecenie firmy Optimal Energy pokazuje nam także inne problemy firm z dostawcami energii elektrycznej. Agencja badawcza podkreśla, że firmy wciąż za mało robią, aby starać się zmienić swoją trudną sytuację.
Co dziesiąta firma w Polsce nie wie, jak poradzić sobie z wysokimi kosztami energii elektrycznej
Badanie SW Research pokazuje wyraźnie, że firmy nie wiedzą, w jaki sposób mogą przeciwdziałać wysokim cenom energii. Nie są skore także do zmiany dostawcy prądu. Chęć do zmiany firmy dostarczającej prąd wykazuje tylko 6% przedsiębiorstw. O tym zjawisku mówił Łukasz Czekała, prezes Optimal Energy.
Przedsiębiorcy w dalszym ciągu mają bardzo niską świadomość możliwości związanych ze zmianą sprzedawcy prądu lub zwyczajnie boją się podjąć nowe działania, nie chcą wychodzić ze swojej strefy komfortu oczywistych stereotypowych działań, wśród których wymieniane jest świadome korzystanie z urządzeń i zmniejszenie zużycia, a także inwestycje w energooszczędne urządzenia. Nie chcą jednak podjąć się przeprowadzenia konkursu ofert, a tylko to może dać radykalną zmianę i niemal natychmiastową redukcję kosztów po rozpoczęciu współpracy z nowym sprzedawcą lub zmianie (pod groźbą odejścia) warunków umowy z obecnym, bo taki scenariusz też jest jak najbardziej możliwy.
Odmrożenie stawek za energię z końcem tego roku to kolejne wyzwanie dla firm
Autorzy badania alarmują także, że odmrożenie stawki za energię elektryczną (która obecnie jest na poziomie 693 zł/MWh), musi być przyczynkiem do bardziej pogłębionej dyskusji o energii z właścicielami działalności gospodarczych. Nie każdy przedsiębiorca wie np. o tym, że pomimo sztywnej stawki, cena za energię elektryczną dla firm może być różna w wielu częściach kraju. Jest to spowodowane podziałem Polski na regiony, które są obsługiwane przez tzw. operatorów systemów dystrybucyjnych. Z danych Optimal Energy wynika, że firmy ulokowane na północy kraju płacą nawet o 42% wyższe kwoty za energię w taryfie C 11, niż te, znajdujące na południu.
Przedstawiciele Optimal Energy przytaczają przykład hotelu, który przy tym samym zużyciu prądu i stawce za MWh, będzie mieć o 27 tys. zł netto wyższy rachunek, niż taki sam hotel, który jest zlokalizowany w górach.
Przedsiębiorcy w dalszym ciągu chcą obniżać ceny produktów i usług
Z badania SW Research wynika, że aż 43 % ankietowanych przedsiębiorców jest skłonnych do obniżenia cen towarów i usług, pomimo tego, że doskwierają im wysokie ceny energii. Ponadto właściciele firm w Polsce uważają, że jest to bardzo skuteczna strategia marketingowa. Jako jej przykład autorzy badania przytaczają rywalizację Biedronki z Lidlem, która zwraca uwagę klientów na działalność rynkową obu tych sieci.