Z badań przeprowadzonych przez carVertical wyłania się czarny obraz polskiego rynku samochodów używanych. Okazuje się, że w przypadku aut importowanych do Polski około dwukrotnie częściej niż przy sprzedaży pojazdów zakupionych kiedyś w krajowych salonach dochodzi do cofania liczników. Handlarzy nie odstrasza nawet to, że za „korektę” licznika można na kilka lat trafić za kratki.
Kręcą liczniki na potęgę
Jak wynika z danych Eurostatu, w 2021 roku w Polsce na 1000 mieszkańców przypadało 687 samochodów osobowych. Niestety w większości przypadków stan aut pozostawia wiele do życzenia. Tym bardziej że wielu handlarzy lubi zatajać informacje na temat rzeczywistej kondycji samochodu na sprzedaż. Problemem, z którym w Polsce i nie tylko, klienci zmagają się od lat, jest cofanie liczników.
Każdy, kto rozważa zakup auta sprowadzanego z zagranicy, powinien znać te statystyki: aż 12,9 proc. takich samochodów sprzedawanych w Polsce ma cofnięty licznik, podczas gdy w przypadku samochodów zakupionych kiedyś w krajowym salonie, jest to 5,6 proc. Chociaż wiele osób wierzy, że samochody sprowadzane na przykład z Niemiec są w lepszym stanie niż te „wytłuczone” na polskich drogach, rzeczywistość bardzo często jest inna. Wyjątkowo trudno jest śledzić historię pojazdu, który miał kilku właścicieli za granicą, a im trudniej dokopać się do prawdy, tym większe jest pole do działania dla motoryzacyjnych cwaniaków.
Za „korektę” przebiegu można trafić do więzienia
Zakup samochodu z fałszywym przebiegiem to ryzyko – finansowe i techniczne. Cofnięcie licznika zwykle skutkuje błędami w harmonogramie przeglądów i wymiany ważnych części, takich jak pasek rozrządu. To z kolei może prowadzić do poważnych awarii, łącznie z awarią silnika. W związku z tym istnieje duże ryzyko, że pojazdy z cofniętym licznikiem będą po prostu droższe w eksploatacji niż te z oryginalnym przebiegiem.
Niestety części handlarzy nie odstrasza kara, którą przewidziano za cofanie liczników. Choć odsiadka może być całkiem długa. Nawet 5-letnia.
Cofanie liczników to nie tylko polski problem
Nie tylko polski rynek pojazdów z drugiej ręki mierzy się z problemem kręcenia liczników. Jak wynika z raportu opublikowanego przez firmę CarFax, w Stanach Zjednoczonych ponad 1,9 mln pojazdów ma sfałszowany przebieg, z Kalifornią na czele – tu jest około 437 600 takich aut.
Badanie firmy carVertical na podstawie około 900 000 sprawdzeń z 2021 roku pokazuje, że przykładowo na Łotwie ponad 24 proc. samochodów ma nieprawidłowy przebieg, w Rumunii prawie 20 proc., a w Estonii blisko 19 proc. W Finlandii, Serbii i Słowacji cofnięty licznik ma co dziesiąte auto. W Niemczech prawie 14 proc., a na Ukrainie około 16 proc.