Darmowe porady prawne dla przedsiębiorców – nowa forma pomocy dla firm dotkniętych kryzysem

Firma Prawo dołącz do dyskusji (41) 20.05.2020
Darmowe porady prawne dla przedsiębiorców – nowa forma pomocy dla firm dotkniętych kryzysem

Justyna Bieniek

Punkty Nieodpłatnej Pomocy Prawnej będą świadczyć pomoc również osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Zmianę wprowadziła trzecia tarcza antykryzysowa. Darmowe porady prawne dla przedsiębiorców mogą być udzielane mailowo lub telefonicznie.

Darmowe porady prawne dla przedsiębiorców w każdym powiecie

O samozatrudnionych został rozszerzony katalog osób uprawnionych do skorzystania z darmowej pomocy prawnej w Punktach Nieodpłatnej Pomocy Prawnej. Działające w każdym powiecie Punkty do tej pory nie świadczyły pomocy osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Zmieniły to przepisy Tarczy Antykryzysowej 3.0. Katalog osób uprawnionych został poszerzony o osoby samozatrudnione, ponieważ to właśnie te najmniejsze firmy dotknęły najbardziej skutki pandemii COVID-19. Co pokazał strajk przedsiębiorców.

To rozwiązanie ma być kolejną formą pomocy dla przedsiębiorców w czasach kryzysu. Osoba samozatrudniona często nie ma środków na opłacenie profesjonalnego prawnika. Dlatego darmowe porady prawne mogą stanowić dla nich realną pomoc, która może przyczynić się nawet do uratowania ich działalności.

 Z danych ZUS wynika, że samozatrudnieni stanowią ponad 60 procent wszystkich przedsiębiorców. Dotykający wszystkich kryzys spowodował, że wiele z tych firm obecnie walczy o przetrwanie.

Nieodpłatna pomoc prawna dla firm

Nieodpłatna pomoc prawna działa już od blisko pięciu lat na terenie całego kraju, choć sukces tych Punktów można ocenić dość umiarkowanie. Jej adresatami do tej pory byli głównie emeryci oraz bezrobotni. Jest to często jedyna pomoc, jaką mogą uzyskać osoby znajdujące się w trudnej sytuacji. Działające przy starostwach Punkty do tej pory działały stacjonarnie. W czasie epidemii pomoc świadczona jest zdalnie. Obecnie większość Punktów udziela porad telefonicznie lub mailowo. Takie rozwiązanie dopuściły przepisy wprowadzonej Tarczy 3.0.

Przepisy Tarczy uprościły również procedury udzielania porad. Odstąpiono od pobierania kłopotliwych oświadczeń o niemożliwości poniesienia kosztów pomocy. Oświadczenie, które musiała złożyć każda osoba korzystająca z pomocy, należało wcześniej wydrukować i wysłać mailowo do prawnika lub starostwa. Teraz ustawodawca zrezygnował z takiego obowiązku. Tym samym znacznie uprościł i odformalizował niepotrzebne procedury. Darmowe porady prawne dla przedsiębiorców będą odbywać się już na nowych zasadach.