ecommerce Zakupy

Ten Dzień Babci i Dzień Dziadka upłyną pod znakiem personalizacji prezentów

Rafał Chabasiński
18.01.2024
Ten Dzień Babci i Dzień Dziadka upłyną pod znakiem personalizacji prezentów

Zbliżają się niezwykle ważne dni w kalendarzu. Dzień Babci oraz Dzień Dziadka to kolejne tradycyjne okazje do wręczania prezentów. W tym roku sprzedający w internecie stawiają na personalizację. Wnuki mogą na przykład wybrać specjalnie przygotowane zestawy prezentowe, które stanowią bardzo wygodne rozwiązanie. Czy opłacalne? Wszystko zależy od polityki cenowej danego e-sklepu.

Spersonalizowane opakowania prezentowe to genialny wynalazek, który świetnie się sprawdza w ofercie e-sklepu

Chyba wszyscy lubią dostawać prezenty. Są także osoby, których cieszy możliwość ich wręczania bliskim. Nic więc dziwnego, że kalendarz zapełniony jest świętami, które tradycyjnie łączymy z podarunkami. Po Bożym Narodzeniu następne w kolejce są przypadające na 21 oraz 22 stycznia Dzień Babci i Dzień Dziadka. Jak to zwykle w takich wypadkach bywa, branża ecommerce korzysta z okazji do przygotowania z tej okazji specjalnych promocji, dodatkowych usług oraz kampanii reklamowych.

Można śmiało postawić tezę, że tegoroczny Dzień Babci upłynie pod znakiem personalizacji prezentów kupowanych przez wnuki. Coraz więcej sprzedawców decyduje się na włączenie do swojej oferty z góry przygotowanych zestawów prezentowych, albo wręcz dodatkowych opcji pozwalających na zamienienie dowolnego zamówienia w elegancki podarunek.

Jak się łatwo domyślić, kluczowym elementem są opakowania. Tym razem nie chodzi mi o te służące zabezpieczeniu przesyłki w trakcie transportu na adres kupującego. Mowa o opakowaniach ściśle prezentowych, które spełniają zupełnie inną funkcję. Mają swoim wyglądem dodawać prezentom klasy i elegancji. Siłą rzeczy powinny jak najlepiej wyglądać. Muszą się więc wyróżniać nie tylko designem, ale także jakością wykonania. Z tego powodu w cenie są ekstrawaganckie pomysły, na przykład w postaci stosowania estetycznych worków z tkaniny zamiast papieru.

Warto wspomnieć, że niektórzy sprzedawcy oferują także możliwość zamówienia opakowania, które będzie bardziej przyjazne dla środowiska. Może chodzić o bardziej zrównoważony sposób produkcji. Często w grę wchodzi też na przykład stosowanie surowego, pozbawionego dodatkowych kolorów designu. W przeciwieństwie do „transportowych” opakowań, w tym przypadku estetyka i jakość wykonania cały czas pozostają kluczowe.

Kolejnym godnym uwagi elementem personalizującym są gotowe odniesienia do bieżącego święta. Mowa na przykład o zawieszkach z dedykacją dla „kochanej babci” albo króciutkie życzenia wygrawerowane na gdzieś na opakowaniu.

Adresatem promocji na Dzień Babci i Dzień Dziadka będą zwykle wnuki, a nie sami seniorzy

Dzięki różnego rodzaju opcjom personalizującym kupujący zyskują przede wszystkim wygodę. Nie muszą samodzielnie myśleć o wzbogacaniu zakupionych produktów. Nie potrzebują dodatkowego opakowania prezentowego, kokardek, wstążek, czy nawet kartek z życzeniami. Pozostaje im rozpakowanie zamówionego prezentu i zaniesienie go swojej babci lub dziadkowi.

Co w zamian? Oczywiście wyższy koszt. Trzeba przyznać, że dość często za cenę takiego zestawu prezentowego możemy kupić zauważalnie więcej takich samych produktów. Możemy również kupić lepsze produkty. Wygoda jest jednak czymś na tyle cennym, że wielu konsumentów jest gotowych dopłacić, byle tylko nie musieć wykonywać żadnych dodatkowych czynności związanych z prezentami. W końcu nie po to kupujemy rzeczy w internecie, by musieć później biec do tradycyjnego sklepu po dodatkowe opakowanie.

Dzień Babci i Dzień Dziadka stanowią więc całkiem niezłą okazję dla sklepów internetowych. Wystarczy włączyć do oferty okolicznościowe zestawy wraz ze specjalnymi dodatkami i opakowaniami, a następnie właściwie je wyeksponować na platformie sprzedażowej. Prawdę mówiąc, dokładnie ten sam schemat można wykorzystać przy każdym kolejnym święcie o pozytywnym przekazie. W końcu już 14 lutego mamy Walentynki, 8 marca jest Dzień Kobiet.

Nie musimy się rzecz jasna ograniczać do wzbogacania asortymentu. Każde święto to potencjalna okazja do zorganizowania tematycznej promocji albo przynajmniej kampanii reklamowej. Można pomyśleć o tematycznych rabatach. Na przykład Dzień Babci i Dzień Dziadka to dobry moment na ofertę specjalnie dla seniorów.

Część ekspertów sugeruje także szczególne eksponowanie opinii tych kupujących, którzy są związani z danym świętem. Powinniśmy jednak pamiętać, że jeśli naszym pomysłem na kampanię nie są seniorzy kupujący coś dla siebie, to naszymi klientami będą przede wszystkim wnuki szukające prezentu. Wydaje się jednak, że takie osoby zwykle kierują się własnym osądem, a czasem nawet własnymi preferencjami.