3 na 5 Polaków pracuje po godzinach, ale firmy mogą teraz zyskać motywację, by to zmienić

Praca Technologie Dołącz do dyskusji (30)
3 na 5 Polaków pracuje po godzinach, ale firmy mogą teraz zyskać motywację, by to zmienić

O tym, że Polakom trudno zachować mityczny work-life balance, pisaliśmy już na łamach Bezprawnika niejednokrotnie. Pracujemy po godzinach, odbieramy telefony od szefa lub służbową korespondencję, dochodzi do absurdalnych sytuacji, że pracujemy także na urlopie. Czas to zmienić. I może w tym pomóc konkurs Firma Odpowiedzialna Technologicznie.

Polacy pracują po godzinach. I to aż 3 na 5 z nich

Niektórym mogłoby się wydawać, że Polacy, którzy pracują po godzinach, są zatrudnieni w korporacji, a ich wysiłek jest podyktowany ciągłą rywalizacją z innymi pracownikami. Jak się jednak okazuje, jest to raczej pewien stereotyp, choć jak widać – wciąż żywy. Polacy pracują po godzinach albo przynajmniej „utrzymują kontakt” z pracą. Aż 16 proc. ankietowanych deklaruje, że odbiera służbową korespondencję czy zagląda do firmowego komunikatora lub mediów społecznościowych firmy codziennie. Co czwarty badany przyznał, że takie zachowanie zdarza mu się kilka razy w tygodniu. Raz w tygodniu robi to ok. 9 proc. ankietowanych, mniej niż raz w tygodniu (czyli: raz na jakiś czas) – 15 proc.

Wprawdzie nie są to nadgodziny w pracy w kodeksowym znaczeniu, jednak nie da się zaprzeczyć, że wykonywanie wymienionych czynności nie należy również do czynności domowych czy wykonywanych w ramach relaksu po dniu pełnym obowiązków. Kłóci się to też trochę z wynikami innych badań, z których wynika, że Polacy chcą mniej pracować.

Teraz pracodawcy mogą zyskać dodatkową motywację do zmian – startuje konkurs „Firma Odpowiedzialna Technologicznie”

Nie da się ukryć, że prawdopodobnie wielu pracodawców z zadowoleniem przyjmuje postawę swoich pracowników, poświęcających czas firmie nawet po zakończeniu swojego dnia pracy. Taki stan rzeczy nie mógłby być możliwy bez cyfryzacji – to właśnie ona umożliwia pozostawanie w ciągłym kontakcie z firmą. Tyle, że tak wyraźne skrócenie czasu poświęcanego na odpoczynek na dłuższą metę może prowadzić do poważnych konsekwencji. To właśnie z tego względu tak ważne jest promowanie dobrych praktyk i odpowiedzialnych pracodawców, którzy nie tylko korzystają z dobrodziejstw cyfryzacji, ale także dostrzegają wynikające z niej zagrożenia. O ile termin „społeczna odpowiedzialność biznesu” jest w Polsce znany już od dawna, to teraz czas na „cyfrową odpowiedzialność biznesu”.

Aby móc o niej mówić, konieczne jest nagradzanie firm, które odpowiedzialnie wykorzystują cyfryzację do rozwoju własnej firmy, jednocześnie mając np. świadomość, że może ona utrudniać zachowanie work-life balance (koniecznego, by pracownik nie doznał wypalenia zawodowego). To umożliwi z kolei konkurs organizowany przez agencję Procontent Communication. W konkursie „Firma Odpowiedzialna Technologicznie” w ramach programu TOP CDR – Digitally Responsible Company mogą wziąć udział wszystkie firmy, które wdrażają dobre praktyki cyfrowej odpowiedzialności biznesu. Zgłoszenia można przesyłać do końca października. Wyróżnione firmy otrzymają tytuł Firmy Odpowiedzialnej Technologicznie. Dzięki temu wyróżnią się na rynku pracodawców, a inne firmy będą mogły zainspirować się do wdrożenia zmian związanych z cyfryzacją w miejscu pracy. Tym samym jest też szansa na ustalenie nowych standardów, do których przedsiębiorcy – prędzej czy później – będą musieli się dostosować.