Korespondencja z urzędów będzie dostarczana do adresatów znacznie skuteczniej.

Obecnie wszelka korespondencja wysyłana przez urzędy jest dostarczana na adres zameldowania podatnika, do siedziby firmy, gdzie odbiera ja upoważniona do tego osoba. Sporo firm lub osób unika odbierania listów poleconych z urzędów, albo nie podaje swojego adresu docelowego, ale przykładowo jedynie skrytkę pocztową, wtedy jest problem z jej dostarczeniem. Teraz korespondencja z urzędów będzie dostarczana do adresatów znacznie skuteczniej.

Przepisy, które wejdą w życie 1 stycznia 2016 roku, dają znacznie większe możliwości dostarczania korespondencji do firm i pozwalają pominąć procedurę trybu zastępczego. Podstawą jest Ustawa z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw.

Tryb ten narzucał odpowiednie zachowania, gdy danego listu nie można było zostawić w siedzibie firmy, nie było osoby odpowiedzialnej lub siedziba była zamknięta. Wtedy list przez 14 dni oczekiwał na danej poczcie albo trafiał do Urzędu Gminy, a w siedzibie zostawiano awizo. Awizo było tylko jednokrotnie ponawiane. Jeśli nikt go nie odebrał to i tak zostawało uznane za doręczone.

Nowe przepisy sprawią, że procedura ta zostanie znacznie poszerzona. Odebrać pismo będzie mogła nie tylko osoba upoważniona, ale także szef firmy osobiście, jak również jej prokurent. Co więcej, w przypadku, gdy takie osoby nie będą dostępne na miejscu, to pismo może być odebrane przez dozorcę, ochroniarza, czy też zarządcę budynku, w którym znajduje się siedziba firmy. Jedynym dodatkowym obowiązkiem listonosza będzie pozostawienie informacji o pozostawieniu listu czy przesyłki w trybie identycznym, jak obecnie dostarczane jest awizo. Jeśli jednak i ta możliwość zawiedzie, to będzie istniała możliwość dostarczenia przesyłki osobie upoważnionej do reprezentowania danego podmiotu gospodarczego na jej adres zameldowania.

Kolejnym udogodnieniem jest możliwość wysyłania przesyłek listowych do skrytek pocztowych, jednakże nie znajdzie się tam ona bezpośrednio, a w skrytce umieszczone zostanie awizo do odbioru jej w stosownym urzędzie pocztowym. Awizowanie przesyłek będzie się odbywało w identycznym trybie jak dotychczas, czyli od razu i będzie ponowione po upływie 7 dni.

Potrzebujesz pomocy? Zadaj pytanie...

Pomoc prawna w najtrudniejszej sytuacji już od 49 złotych!

Niektórym udawało się unikać korespondencji i przez to wydłużać lub uniemożliwiać postępowania prowadzone przez urzędy. Nowelizacja ustawy ma to nieco ukrócić i poprawić możliwości rozwiązywania spraw.

Jeśli masz problemy lub wątpliwości związane z dostarczaniem przesyłek poleconych, współpracą z urzędami lub sądami i chciał(a)byś uzyskać poradę prawnika, to z redakcją Bezprawnik.pl współpracuje zespół prawników specjalizujących się w poszczególnych dziedzinach, który solidnie, szybko i tanio pomoże rozwiązać Twój problem. Opisz go pod adresem e-mailowym kontakt@bezprawnik.pl, a otrzymasz bezpłatną wycenę rozwiązania sprawy.

Zdjęcie z serwisu shutterstock.com