Karambol na drodze to dość skomplikowana sytuacja. Im większa liczba samochodów bierze udział w zderzeniu, tym trudniej ustalić, kto jest odpowiedzialny, a kto poszkodowany. Mimo że na pierwszy rzut oka nie zawsze wydaje się to aż tak trudne.
Do tego typu trudnego zdarzenia można zaliczyć niedawny karambol w Niemczech, w którym uczestniczyło kilkadziesiąt pojazdów. Sprawcą był polski kierowca.
Polskie prawo nie zawiera szczegółowego uregulowania tematyki karambolu
W takich przypadkach stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego oraz Ustawy z 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych. Często w skomplikowanych sytuacjach odpowiedzialność rozkłada się na wiele osób. To zaś wymaga precyzyjnego określenia, kto i w jakim zakresie odpowiada za szkodę.
Przykładem jest sytuacja, gdy kilka pojazdów tworzy „łańcuszek” kolizji, ponieważ kierowcy nie zachowali odpowiedniej odległości między autami. W takim układzie poszkodowany może być jednocześnie sprawcą.
Ubezpieczyciel jest zobowiązany do rozpoczęcia obsługi szkody bez zbędnej zwłoki
Wypadki komunikacyjne mogą wiązać się z różnymi procedurami dochodzenia odszkodowania w zależności od: kraju, w którym doszło do zdarzenia, miejsca zamieszkania poszkodowanego i sprawcy, a także roli poszkodowanego w zdarzeniu.
Poszkodowani mają możliwość wyboru źródła, z którego zgłoszą szkodę:
- Z własnej polisy AC – jest to szybsze w przypadku skomplikowanego zdarzenia, ale wiąże się z utratą zniżek;
- Z OC sprawcy – wymaga wskazania osoby odpowiedzialnej za szkodę.
Czasem konieczne jest zaangażowanie biegłego do rekonstrukcji wypadku.
W przypadku karambolu suma gwarancyjna OC to bardzo ważny element układanki
Zgodnie z Ustawą z 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych suma gwarancyjna nie może być niższa niż:
- 29 876 400 zł w przypadku szkód na osobie i w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem, bez względu na liczbę poszkodowanych,
- 6 021 600 zł w przypadku szkód w mieniu i w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem, bez względu na liczbę poszkodowanych.
Karambol w Niemczech zawierał jeszcze inny bardzo ważny element – psychiczny
Karambol na drodze skończył się dla Polaka pobytem w szpitalu psychiatrycznym. W przypadku takiego typu zdarzenia i sprawcy w takim stanie poszkodowani mogą napotkać trudności w dochodzeniu roszczeń; mimo wszystko nie są bezradni.
Zgodnie z treścią art. 428 Kodeksu cywilnego odpowiedzialność za szkodę może zostać przypisana sprawcy nawet w sytuacji, gdy nie ponosi on odpowiedzialności z powodu swojego stanu psychicznego lub fizycznego. Warunkiem jest brak osób zobowiązanych do nadzoru lub niemożność uzyskania od nich odszkodowania. W takich przypadkach poszkodowany ma prawo domagać się odszkodowania od samego sprawcy. Ma tę możliwość wtedy, gdy zasady współżycia społecznego oraz porównanie sytuacji majątkowej obu stron wskazują na taką konieczność.