Ile naprawdę kosztuje „karta za 0 złotych”? mBank, Credit Agricole czy PKO BP muszą się poprawić i zwrócić pieniądze

Finanse Gorące tematy Zakupy dołącz do dyskusji (41) 17.02.2018
Ile naprawdę kosztuje „karta za 0 złotych”? mBank, Credit Agricole czy PKO BP muszą się poprawić i zwrócić pieniądze

Udostępnij

Jakub Kralka

Pozostając w temacie banków i opłat za banki – Pakiet ubezpieczeniowy Millenium Bank został niedawno zakwestionowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK sprawdził też ile tak naprawdę kosztuje „karta za 0 złotych” i sporo banków musi się poprawić. 

Przez długi czas wydawało mi się, że darmowa karta bankomatowa wejdzie do standardu bankowości. Wszystkie nowoczesne i „fajne” banki tym właśnie kusiły swoich klientów.

Oczywiście dla banku nie jest to taka prosta sprawa, przecież muszą się jeszcze w tej sprawie dogadać z Visa lub MasterCard i zainwestować nieco w swojego klienta. Potem zaczęło to zmierzać w kierunku kart wprawdzie darmowych, ale pod warunkiem wykonania za ich pośrednictwem określonego, miesięcznego obrotu. Od pewnego czasu sytuacja nie jest tak klarowna.

Karta za 0 złotych nie zawsze za 0 złotych

Nie przeszkadza to jednak wielu bankom w kuszeniu klientów perspektywą, jaką jest „karta za 0 złotych”. UOKiK postanowił sprawdzić czy banki naprawdę są pod tym względem aż tak krystalicznie uczciwe. Spośród 18 przebadanych banków, aż 13 wzbudziło obawy Urzędu. Zarzucano m.in. informowanie o darmowości kart, gdy warunkiem była liczba lub wartość transakcji, jak również po prostu małą czytelność informacji. Z tym się mogę zgodzić – sam do końca nie wiem kiedy karta bankomatowa w moim banku jest płatna, a kiedy nie (choć ponieważ z tego banku korzystam regularnie, oczywiście za nią nie płacę).

UOKiK nie spodobało się też, że niektóre banki naliczały opłaty za karty, choć ich posiadacze wykonywali właściwe operacje – a to dlatego, że kreatywnie księgowano je na następny miesiąc itd.

Zaksięgowanie transakcji nie jest tożsame z jej wykonaniem, co więcej konsument nie ma żadnego wpływu na termin, w jakim operacja zostanie zaksięgowana. W efekcie, gdy konsument zapłacił za zakupy kartą pod koniec miesiąca, był rozliczany z początkiem kolejnego. Tym samym musiał płacić za obsługę karty

– tłumaczył ten proceder Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Pięć banków nie wzbudziło wątpliwości urzędu, a były to: BGŻ, BPH, Deutsche Bank, Idea Bank oraz Pekao – gratulacje!

Sześć kolejnych banków na wieść o wątpliwościach UOKiK zmieniło praktyki dobrowolnie, a były to: BZ WBK, EuroBank, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, Millennium Bank i Plus Bank.

W przypadku Alior Bank postępowanie nadal jest w toku.

Natomiast sześć decyzji wydał Urząd w sprawie mBank, BOŚ Bank, Bank Pocztowy, Credit Agricole, PKO BP i T-Mobile Usługi Bankowe. Każdy z tych banków musi zmienić swoją strategię pt. „karta za 0 złotych” oraz zwrócić pieniądze ich klientom, ponieważ mogły być pobierane z naruszeniem interesów konsumentów.

Fot. tytułowa: Biuro prasowe mBanku