Kraków – są pierwsze wyroki dla kierowców Ubera. Winni!

Gorące tematy Państwo Technologie dołącz do dyskusji (58) 23.08.2016
Kraków – są pierwsze wyroki dla kierowców Ubera. Winni!

Maja Werner

Wprawdzie dla czytelników Bezprawnika nie powinno być to zaskoczenie, jednak biorąc pod uwagę olbrzymie zdolności Ubera do lobbowania swojego produktu (przez serca użytkowników, niekoniecznie reklamy czy polityków) do samego końca można było spodziewać się niespodzianek. 

Tak, zdecydowana część kierowców Ubera dokonuje przewozu osób z naruszeniem przepisów prawa, choć nie wszyscy co szerzej wyjaśniałam w artykule „Czy kierowca Uber zawsze potrzebuje licencji?„. Tymczasem Kraków od pewnego czasu dał się poznać jako jedno z tych miast, które najsurowiej zwalczały amerykańską usługę „panoszącą” się po ulicach coraz większej liczby polskich miast.

Warto przy tym zaznaczyć, że Uber posiada dość sporą sympatię społeczną. Nowoczesne rozwiązanie z Ameryki wprowadziło model wykańczający tradycyjne taksówki m.in. poprzez wyeliminowanie obrotu gotówkowego czy możliwość weryfikacji trasy. Wiele osób miało przez lata na pieńku z nieuczciwymi taksówkarzami i nie jest to zawód cieszący się przesadnym uznaniem w społeczeństwie. Uber przewozom personalnym miał dać drugą szansę, na co sami taksówkarze zareagowali dość histerycznie. Powoływane hurtowo fanpage na Facebooku nawoływały do nienawiści, dochodzi też do incydentów natury fizycznej.

Czytaj też: Ile zarabia kierowca Ubera? Szału nie ma

Lwia część społeczeństwa, może z wyjątkiem samych taksówkarzy i ich rodzin, siłą rzeczy staje w tym sporze po stronie Ubera. Co więcej, swego czasu UOKiK przyznał, że amerykański startup wprawdzie działa w sprzeczności z przepisami prawa, ale… usługa ta podnosi konkurencyjność przewozu osób i można było odnieść wrażenie, że urząd generalnie jest jej życzliwy.

Wyroki w sprawie Ubera. Kierowcy winni

Aż tak bardzo życzliwe nie były za to krakowskie sądy. Jak donosi Dziennik Gazeta Prawna, w sprawie kierowców Ubera zapadły trzy pierwsze wyroki. Wszystkie uznały winę przewoźników, którzy wykonywali usługi nie posiadając stosownych licencji wymaganych przez polskie prawo. Sąd mając zapewne na uwadze wątpliwości interpretacyjne i być może też pewnego rodzaju dezinformację prowadzoną przez ekspertów samego Ubera, okazał się jednak pobłażliwy dla nielegalnych przewoźników, decydując się na karę 500 złotych grzywny z nawet 5000 potencjalnie możliwych.

Wprawdzie jest to wyrok „jedynie” sądu rejonowego, jednakże taka instancja wydaje się być na tę chwilę zupełnie wystarczająca, by powszechnie obwołać Ubera przegranym w sporze z polskim prawem. Czy zatem przewoźnik zadba o to, by pracujący dla niego kierowcy dostosowali się do wymogów ustawowych? To niestety wydaje się wątpliwe, bardziej prawdopodobne wydaje się, że teraz wyroki zostaną zakwestionowane przez samych kierowców i ostateczny rezultat batalii sądowej nie jest jeszcze przesądzony.

58 odpowiedzi na “Kraków – są pierwsze wyroki dla kierowców Ubera. Winni!”

  1. mi kiedyś znajomy taksówkarz mówił że wiekszość tych w korpo tak naprawdę działa jak przewóz osób i jego koledzy bulili kary typu 3x5tys za używanie koguta, szachownicy i czegoś tam jeszcze

    • Poszedłes do pracy, a tam czeka wypowiedzenie. Pan Uber z Ukrainy robi to samo na zlecenie za 1/3 Twojego wynagrodzenia

          • Kierowcy Ubera są Polakami, wydają pieniądze w Polsce i są podobnie jak złotówy okradani podatkami przez państwo – z Ukraińcami jest zupełnie inaczej.

          • Jeżeli można cię zastąpić niewykwalifikowanym Ukraińcem za 1/3 stawki, to dowodzi wyłącznie tego że masz problem z samym sobą

          • Tak – twoja praca nie jest warta twojej pensji. Bywa ale zamiast terroryzować cały świat i zmuszać wszystkich by cię utrzymywali wziął byś się za coś konstruktywnego.

      • Uber to nie ukraińcy tylko polacy.

        A w ogóle takie myślenie – to utrzymujmy stare, niewydolne firmy z wynagrodzeniami z księżyca, bo ludzie muszą zarobić.

        Przecież to na koszt nas wszystkich. Uwierz mi znam te korporacyje taksówkarskie – pełno w nich machlojów.

        Jasne, że jak się świnię od koryta chce odciąć to będzie się bronić, ale jaki my mamy w tym interes jako społeczeństwo ?

        Do górników też mam dopłacać żeby mogli zarabiać po kilka tysięcy, mimo iż kopalnie przynoszą straty na mój koszt ?

        • Ok, zrozumiałem za pierwszym razem, ale to nie ma nic wspólnego z artykułem. Toć urzędnik udaje klienta, wsiada do auta i pyta o licencje. Tylko, że jakim prawem, jak kierowca ani przed, ani po nie rząda od niego zapłaty. Także jakie wykonywanie usługi bez licencji? Skoro żadna usługa się nie dokonała. Natomiast sam uber nie zatrudnia kierowców.

          • Zamawiasz kurierem produkt X (powiedzmy, że zamawiasz, coś co musi być transportowane (nie wiem, może nerka) w odpowiednich warunkach), a przywozi Ci pan Zbyszek bo tak jest taniej, a Ty odbierasz grzecznie towar i nie sprawdzasz czy wszystko przebiegło zgodnie z prawnie przyjętymi standardami czy nie?

            O ile polskie prawo się nie zmieniło, to kierowca, który dokonuje przewozu usług, musi posiadać licencję na przewóz osób i prowadzić działalność gospodarczą.

          • Widziały oczy co brały… Toć do kierowania pojazdami wymyśl polskiego prawa wystarczą prawo jazdy, więc czemu decydując się na autostop powinienem oczekiwać licencji? Jeden papierek wystarczy. Przy czym doskonale wiem, że to właśnie Pan Zbyszek. Nikt go nie reklamuje jako kierowcę F1. Problem w orzeczeniu sądu w tym, że jak mogła się odbyć usługa skoro nie została zawarta umowa cywilnoprawna, a autostopowicz nie zapłacił kierowcy ani grosza? Toteż przez Uber nie zamawia się kierowcy, a dajcie się znak, że ja autostopowicz szukam darmowego transportu. Kiedyś to się robiło dając znak przez wyciągnięcie ręki, ale czasy się zmieniły i technologia weszła w życie z dniem pojawienia się Ubiera. Tymczasem sąd czepia się formy. A jutro będzie ścigał osoby robiące wyprzedaż garażową na Allegro, bo uzna, iż nie mają działalności gospodarczej.

          • Pomijając to, że porównanie do autostopu jest ułomne, to jedna rzecz, przyjmując Twoją retorykę – czemu uważasz, że wykonanie usługi zalezy od sposobu jej odpłatności?

          • Raczej od stron zawierających umowę i jej rodzaju. Nie wiem jak to wygląda z uberem ale dobry prawnik mógłby to tak zorganizować, że sądy wyższej instancji by się nie przyczepiły. Pomijam sąd rejonowy w Krakowie bo on jest znany ze swojej „specyfiki” i dość osobliwych wyroków.

    • Nie ma sprawy, my taksówkarze możemy też jeździć dla ubera, tylko skąd nasze kochane państwo weźmie pieniążki dla pielęgniarek, policjantów, nauczycieli, emerytów itp. kiedy wszyscy będziemy w szarej strefie?

      • A wystarczy zrobić tak jak w uberze: jasne kwoty za przejazd, żadnego lewego kręcenia i pobijanych liczników. Społeczeństwu jest obojętne czym jedzie byleby było uczciwie. Zaraz usłyszę że to mały odsetek, ale mnie to nie interesuje, taksówki to jakaś loteria że muszę dopłacać krętaczom ?

      • Wszystkie przejazdy są opłacane bezgotówkowo. Bez najmniejszych problemów prześledzisz czy jest odprowadzany podatek dochodowy, i jak dotychczas wszystko pasowało. Mam gdzieś archaizmy w stylu licencji przewoźnika. Uber ubezpiecza wszystkie przejazdy, kierowcy nie muszą znać miasta bo trasę (nigdy nie oszukującą na km, i znającą aktualne korki), wytycza usługa map google. Oczywiście że mogą mieć kłopot w stylu jak podjechać sensownie na dworzec i gdzie się zatrzymać, ale myślisz że po tygodniu jazdy nie wyczają ?

        • Jeżdżę 16 lat na taksówce, mam osiem nawigacji i żadnej nie ufam. Są pomocne ale potrafią też wyprowadzić w manowce. Czy uber wydaje paragony fiskalne?, Czy uber płaci podatek Vat w Polsce?

  2. Toć w Polsce podróżowanie autostopem jest legalne. Dlaczego niby użytkownicy ubera nie mogą podwozić ludzi? Przecież od wsiadających nie pobierają ani grosza. Zatem jutro użytkownicy FB, którzy kogoś podwiozą będą na celowniku sądu? Toć to bezprawie i łamanie konstytucji, bo nierówność wobec prawa. Gdzie jest bezprawnik.pl, gdy jest potrzebny?

    • Taaa, atak ad personam jako argument przeciw, podniósł twój iloraz przynajmniej o dwie potęgi i to na dodatek w kropki

  3. Uber przyjechał po mnie po 40 minutach… Poznań środek dnia. Facet nie wiedział, gdzie dworzec. Pierwszy raz jechałem wiec czekałem, ciekaw jak to sie skończy.

    • Spokojnie w miarę rozwoju, zrobi się konkurencja i więcej przewoźników i będziesz czkał 5 minut a płacił 1/3 stawki taksówkarskiej.

      Tylko trzeba otworzyć oczy a nie nabijać kasę taksówkaskiej mafii.

      • No to jeśli nie płacić podatków wykonując działalność to hurra wszyscy poza prawem, witaj szarości, szaro strefo nadchodzimy.

      • Wiem, miałem wyjątkowego pecha, na który złożyło się kilka elementów. Nikt ze znajomych tyle nie czekał w tym mieście.

    • Ja tam jestem za tym żeby baseballem rozwalić wszystkie komputery bo zabierają pracę przy papierkach.

      Maszyny przemysłowe zniszczyć, bo armia ludzi z rękodzieła traci przez to pracę.

      Banki spalić, bo jak taki emeryt dostanie emeryturę przelewem to z listonoszem który wcześnie mu przynosił nic się nie podzieli.

  4. Wykonywanie jakiejś czynności ustawicznie w celach zarobkowych wymaga przynajmniej założenia działalności gospodarczej. To tak jak z prowadzeniem sprzedaży przez Allegro. Sprzedajesz jakąś rzecz, spoko. Sprzedajesz dużo rzeczy często -> działalność gospodarcza.
    Poza tym porównanie jazdy Uberem do autostopu jest po prostu głupie.

    • Uberowcy maja działalność a taxiarze zamiast walczyć jakością usług sięgają po…. oblewanie jakimiś swinstwami albo przez bójki uliczne. Lobby taxi jest silne ale wolny rynek już zdecydował.

      • Wiem, że chyba od marca Uber wymaga żeby mieli działalność.
        Tylko mam takie pytanie – co z tego co napisałeś ma do tego co napisałem ja?

    • Czytaj ze zrozumieniem artykuł co do powodu skazania. Normalnie chcąc złapać autostop to czekasz i czekasz… W uberze płacisz za wskazanie osób chętnych zabrać ze sobą autostopowicza. Kierowcy nie płacisz ani grosza, więc jak ten dokonuje w myśl prawa wykonanie usługi bez licencji? Toć tu nie ma mowy o sprzedaży usługi.

      • Tak, wyrok jest za brak licencji.
        Ja porównałem do handlu na Allegro, ale wygląda na to, że niezbyt jasno dla Ciebie.

        Sprzedając rzeczy na Allegro, które nabyłeś w celu odsprzedaży jest takim samym handlem jak handel prowadzony przez sklep internetowy czy stacjonarny, więc potrzebujesz spełnić takie same wymogi formalne. A więc założenie działalności gospodarczej, ale też, np. w przypadku sprzedaży produktów żywnościowych – spełnić normy sanepidu i uzyskać od niego pozwolenie.

        I teraz Uber. Świadcząc usługę przewozu wspomaganą aplikacją Uber wymaga się od Ciebie spełnienia warunków, które do takiego przewozu uprawniają. W tym właśnie licencji.

        Czy to naprawdę jest aż tak dziwne? Jeśli przepisy wymagają licencji na świadczenie jakiejś usługi, to dopiero wybiórczość tych przepisów byłaby szkodliwa.

        • Wpadam na pomysł, że dla autostopowiczów będę robił inteligentne tabliczki na których będzie można wyświetlić docelowe miejsce podróży, aby dać znać kierowcy. Ok, tabliczka znajduje nabywców, a chcąc zwiększyć jej sprzedaż, tworzę reklamę skierowaną do kierowców, że jak wezmą ze sobą autostopowicza z tabliczką mojej produkcji, to dam 5 zł. Toteż tabliczka zaczyna podbijać rynek, gdyż działa świetnie… Zaraz, PKP pali opony ze złości, bo biletów nie kupują, a autostop przeżywa renesans. To piszą pisma do kogo trzeba i pach. Kierowca co zatrzymał się, aby zabrać osobę z tabliczką dostaje karę, że niby wykonuje usługę transportową bez licenzji. Po drugiej stronie kierowca zabrał bez tabliczki i spokój. Toć to jawne bezprawnie… A tą tabliczką jest aplikacja Uber.

          • Stary, ale co za problem żebyś jeździł swoim autobusem i zatrzymywał się na przystankach?

            A poważniej, to masz poważną dziurę w tej analogii.

  5. Akurat Kraków nie ma za grosz instynktu samozachowawczego. Uber ma tutaj biuro, zatrudnia ludzi. Miasto kreuje się na hub technologiczny. Ehhh. Tylko patrzeć jak zaczną ścigać Nokię, Samsunga czy Google.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *