Mandat do 500 zł za jazdę hulajnogą? Wystawić go może… strażnik miejski na hulajnodze

Codzienne Moto Dołącz do dyskusji (25)
Mandat do 500 zł za jazdę hulajnogą? Wystawić go może… strażnik miejski na hulajnodze

Od tego tygodnia obowiązują nowe regulacje w zakresie dotyczącym korzystania z hulajnóg elektrycznych. Jakie wymogi zgodnie ze znowelizowaną ustawą musi obecnie spełniać pojazd, jak szybko pojedziemy oraz jaka może nas spotkać kara za niezastosowanie się do zmienionych przepisów. Mandat w wysokości do 500 zł za jazdę hulajnogą.

Na łamach Bezprawnika już wielokrotnie informowaliśmy Was o zmieniających się przepisach regulujących korzystanie z hulajnóg elektrycznych. Tym razem ustawodawca zdecydował się precyzyjnie określić dopuszczalne wymiary hulajnogi. Oznacza to, że jej maksymalna długość może wynieść 140 cm, natomiast szerokość 90 cm. Ustawodawca określił także wagę hulajnogi. Nie może ona przekraczać 30 kg. Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym hulajnogą elektryczną jest – pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.

Jako, że wiele dostępnych dotychczas sprzętów nie spełniło jakichkolwiek norm bezpieczeństwa, w tym wypadku uregulowana została również kwestia oświetlania. Odtąd każda hulajnoga musi być wyposażona w światła, w żółte umieszczone z przodu oraz czerwone z tyłu pojazdu. Światła powinny znajdować się także po obydwu bokach hulajnogi. Ponadto, co zapewne najistotniejsze z punktu widzenia użytkowników, maksymalna prędkość została ograniczona oraz ustanowiona w wysokości 20 km/h.

Równocześnie, należy podkreślić, że kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

Kiedy możliwa jest jazda po chodniku?

Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego hulajnogą elektryczną jest dozwolone wyjątkowo, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h, i brakuje
wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Jednocześnie, należy pamiętać, że jeżdżąc po chodniku powinniśmy z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, czyli ok. 6 km/h. A także stosować się do zasady, iż na chodniku to zawsze pieszy ma pierwszeństwo.

Ponadto, należy pamiętać o ograniczeniach wiekowych. Ustawodawca jednoznacznie wskazał, że zabrania się dopuszczania dziecka w wieku do 10 lat do kierowania hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego na drodze.

Od nowego roku wszystkie hulajnogi dopuszczone do sprzedaży będą musiały spełniać wskazane powyżej warunki. Sprostać będą im musiały także wszystkie wcześniej zakupione pojazdy. Również w zakresie dotyczącym maksymalnej prędkości.  

Mandat za jazdę od strażnika miejskiego jeżdżącego… hulajnogą

Nie ma w tym zasadzie nic groteskowego. Przecież analogicznie możemy otrzymać mandat za prowadzenie auta, który wystawi policjant kierujący samochodem, jasne. Tyle, że w tym wypadku poza policją do karana mandatami upoważnieni zostali strażnicy miejscy. Oczami wyobraźni jestem w stanie zwizualizować sobie te pościgi, w których miejscy funkcjonariusze ścigają się z przekraczającymi prędkość użytkownikami.