Przedsiębiorcy, którzy zajmują się wynajmem pokoi turystom, najpewniej mają podstawową wiedzę w tym zakresie i są świadomi, że nazwanie obiektu hotelem może mieć miejsce jedynie w przypadku hotelu. Stąd też powszechne są hostele, pokoje gościnne, domki, domy pielgrzyma i inne obiekty, które spełniają podobną funkcję.
Minimalne wyposażenie hostelu
W przeciwieństwie do tego, co dzieje się na rynku wynajmu mieszkań, „typowe” wynajmowanie pokoi pod szyldem hostelu lub pokoi gościnnych, obarczone jest dosyć precyzyjnymi regulacjami. Generalnie często jest tak, że jeżeli przedsiębiorca nie jest w stanie spełnić warunków kategoryzacji hotelu (lub motelu), to nazywa obiekt inaczej i rozpoczyna działalność na innych warunkach. Nie oznacza to jednak, że nie musi przejmować się przepisami prawa.
Hotel (motel), aby móc się tak nazywać, a także prezentować odpowiednią liczbę gwiazdek, spełnić musi bowiem ściśle określone warunki. Więcej na ten temat w tekście o klasyfikacji obiektów hotelarskich. Tego rodzaju wymogi określone są przez załączniki do rozporządzenia. I tutaj pojawia się pewna ciekawostka: jeden z załączników, określony numerem 7, nazywa się
Minimalne wymagania co do wyposażenia dla innych obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie
Definicja usług hotelarskich wynika z ustawy o usługach hotelarskich i jest to
krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych
Istnieje więc zbiór przepisów, które określają, co musi znajdować się w hostelu, czy też jakkolwiek inaczej nazwanym obiektem niebędącym hotelem i innym podlegającym zaszeregowaniu, by móc prowadzić z jego użyciem działalność hotelarską.
Czy chodzi jedynie o standard?
W tym kontekście warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt. Można w uproszczeniu uznać, że sposób pilnowania przestrzegania minimalnych wymogów jest wprost proporcjonalny do poziomu „luksusu” danego obiektu.
Zmierzam do tego, że np. zaszeregowaniem hotelu do odpowiedniej kategorii zajmuje się wojewoda (i faktycznie pojawia się zespoł, najczęściej urzędnik, który z checklistą odwiedza każdy pokój i zagląda w każdy kąt), ale w wypadku wspomnianych „innych obiektów”, sytuacja jest znacznie uproszczona.
Takie obiekty nie podlegają zaszeregowaniu, a obowiązkowi zgłoszenia do ewidencji prowadzonej przez wójta, burmistrza lub prezydenta. Nie są one co do zasady z automatu kontrolowane, bo przy wojewodzie działa specjalny zespół powołany do tego celu. Natomiast przy wójcie – najczęściej nie. Wspomniany załącznik nr 7 odnosi się do pokoi, przyczep, domków turystycznych oraz obiektów prowizorycznych.
Jeżeli chodzi o najem w budynkach (czyli wspomniane hostele), minimalna temperatura w październiku-kwietniu, wynosić musi 18 stopni. Musi być także zapewniony dostęp do ciepłej wody, a zimna woda dostępna musi być stale. Jedna łazienka nie może przypadać na więcej, niż 15 osób.
Co jeszcze musi być w środku?
W łazience muszą być: natrysk lub wanna, umywalka, WC. A także oświetlane z góry lustro, gniazdko elektryczne z osłoną, śmietnik, dozownik do mydła oraz ręczniki papierowe. W salach sypialnych na osobę przypadać musi co najmniej 2,5 mkw, a gdy chodzi o łóżka piętrowe – 1,5 mkw.
Co do pokoi – minimum 6 mkw w pokoju 1-2 osobowym i dodatkowo co najmniej 2 mkw na każdą kolejną osobę. Pokój 4-osobowy musi mieć zatem minimum 10 mkw. Są też wymagania co do łóżek (1-osobowe 80×190 cm, 2-osobowe 120×190 cm), obecności stolika, szafek nocnych, oświetlenia pomieszczenia, czy też zasłon zaciemniających.
Nie jest więc tak, że skoro obiekt nazwiemy inaczej, niż hotel, to wymogami możemy przestać się przejmować. Oczywiście, kontroler najpewniej nie pojawi się w obiekcie, ale doniesienie o nieprzestrzeganiu wymogów może już skłonić odpowiednie organy do działania. A nie spełniając warunków, nie wolno świadczyć usług turystycznych.
Choć dla wielu klientów liczy się niekoniecznie nazwa, czy liczba gwiazdek, a faktyczny wygląd i zakres oferowanych usług, świadczenie usług jako hotel z założenia gwarantować ma przestrzeganie pewnych standardów. Tym bardziej że w kontekście tego rodzaju obiektów muszą być one zweryfikowane jeszcze przed rozpoczęciem działalności.